Аналіз змін внесених в оновлені програми для учнів 3 класу
Підготувала Філіпова С.М., вчитель
початкових класів Луганської ЗШ I-III ст..
Наказом Міністерства освіти і
науки України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм
для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з метою розвантаження
навчальних програм для учнів початкових класів затверджено зміни до наступних
програм: «Українська мова», «Літературне читання», «Математика»,
«Природознавство», «Я у світі», «Інформатика», «Трудове навчання», «Іноземні мови
для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів», «Образотворче
мистецтво», «Музичне мистецтво», «Мистецтво», «Фізична культура» «Основи здоровʼя».
До найбільш суттєвих
змін належать такі:
- знято фіксовану кількість годин
на вивчення кожної теми. Учителі визначатимуть їх самостійно, враховуючи
рівень підготовки класу, наявність навчально-методичного
забезпечення та регіональні особливості;
- знято дублювання змісту у
навчальних предметах «Основи здоровʼя», «Я у світі»,
«Природознавство»;
- здійснено перерозподіл тем між
класами з метою приведення процесу навчання у відповідність до вікових
можливостей молодших школярів та принципу здоров’язбереження;
- уніфіковано термінологію
програм, якою мають послуговуватися вчителі та автори підручників, її
наближено до вікових особливостей молодших школярів.
У пояснювальних
записках до окремих предметів корегувались цілі й завдання, уточнювались
особливості організації вивчання програмового матеріалу. Зокрема, у навчальній
програмі з «Української мови» уточнено перелік словникових
слів, зокрема, вилучено ті, що не є поширеними в мовленні молодших школярів (цемент, фанера, республіка тощо), натомість додано
нові, які набули широкого вжитку (аеропорт, милосердний, ноутбук та
ін.). Із програмових вимог видалено письмо на дошці. Із мовленнєвої змістової
лінії в 2-4 класах вилучено підрозділи «Аудіювання» й «Читання» (їх перенесено
до програми з літературного читання).
1.Мовленнєва змістова
лінія. Додали у зміст новий жанр есе без конкретних вимог щодо цього жанру.
2.Мовна змістова лінія.
- Додали у тему «Текст»
жанр есе з такими вимогами: спостерігає за основними ознаками жанру; розпізнає
його серед інших текстів (розповідь, опис, міркування); бере участь у створенні
есе під керівництвом учителя (усно).
-Зняли теми: побудова
тексту-міркування і складання текстів-інструкцій (ще не вивчена тема «Початкова
форма дієслова»).
-Речення. Зняли
побудову речень за схемами, оскільки діти добре не усвідомлюють другорядних
членів речення, залишивши: побудова речень. Поширення речень за запитаннями.
- Будова слова. Зняли
термін «форма слова», перенісши його у тему «Іменник (практичне ознайомлення з
відмінками). У вимогах розширили «Аналіз будови слова»: добирає спільнокореневі
слова, що належать до різних частин мови та розбирає їх за будовою самостійно
або з допомогою вчителя.
-Частини мови.
Прикметник. Зняли у змісті і у вимогах словосполучення «у сполученні з
іменником» у фразі «змінювання прикметників за родами і числами».
- У Словникові слова
додали: гармонія, внесок, натомість вилучили: агроном, банкір, бетон,
бібліотека, верблюд, грім, комп’ютер, метал, радіо, спасибі. Вилучили з вимог
письмо на дошці.
У програмі з «Літературного читання» конкретизовано позиції, які
спрямовують учителя на реалізацію компетентнісного підходу (наприклад,
«користується прийомами з розвитку темпу читання» замінено на «виконує вправи
з…»; «має уявлення про один із способів зображення персонажа – опис його зовнішності»
замінено на «знаходить у тексті опис зовнішності персонажа» тощо) та формування
ціннісного ставлення до читання як джерела знань і як засобу естетичного
задоволення (наприклад, розповідає про свої враження, почуття, які виникли під
час читання/слухання; називає події твору, які їх викликали; пояснює свою
думку).
Формулювання змісту
навчального матеріалу у вигляді методичних рекомендації уніфіковано відповідно
до формату такого документа, як навчальна програма.
Уведено розділ
«Аудіювання – слухання-розуміння усного мовлення» із вимогами по кожному класу
з урахуванням тих, що були зазначені в програмі з української мови та
відповідно було додано опис цього розділу у пояснювальній записці програми.
Спрощено вимоги до
навчальних досягнень учнів, щодо власних висловлювань; обов’язкової кількості
творів, що учні мають читати напам’ять.
Проаналізовано та
оновлено коло читання в кожному класі з використанням рекомендаційних списків
дитячої літератури, що були надані Національною бібліотекою України для дітей,
авторитетними електронними ресурсами. Для виконання програми планується видання
навчальної книги серії «Шкільна бібліотека» для учнів 1-2 та 3-4 класів, до
якої увійдуть твори авторів, прізвища яких уведено в програму.
За результатами
дискусії щодо контролю й оцінювання техніки читання за кількісними показниками,
що була ініційована коментаторами, нами прийнято рішення: зняти кількісні
показники темпу читання у кожному класі.
У програмових вимогах вилучено кількісні показники темпу читання, натомість
прописано якісні характеристики навички читання (наприклад, учень/учениця 4
класу читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм
літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі.
У 3 класі до кола читання включені
імена Зірки Мензатюк, Сергія Гридіна, Олеся Ільченка, Леоніда Шияна, В.
Голобородька, Іана Вайброу, К.Коллоді, Нузета Умерова, Дж.Стронга (всього
додано 9 імен авторів, вилучено – 30, оскільки у 3 класі було найширше коло
читання).
У програмі з «Математики» відбулося зміщення акцентів із
знаннєвих результатів на діяльнісні. У такий спосіб ураховано пропозиції
фахівців щодо необхідності реалізації диференційованого підходу до учнів із
різними навчальними можливостями. В оновленій програмі пропонується у другому
класі виконувати множення зручним для дитини способом: замінювати додаванням,
зважаючи на попередній результат, з опорою на таблицю. Зміщено акценти щодо
набуття учнями обчислювальної навички як найвищого ступеня оволодіння прийомами
обчислення.
У програмі
з «Природознавства» знято розподіл годин на вивчення
кожного розділу. Збільшено кількість уроків-екскурсій та спостережень у
природі. Розширено тематику навчальних проектів. Приведено у відповідність
зміст навчального матеріалу та вимоги до кінцевих результатів засвоєння
програмового змісту з урахуванням вікових особливостей учнів початкових класів.
Тему «Тіла і
речовини» інтегровано у зміст програми 1-го, 2-го, 3-го та 4-го класів.
У третьому класі
поглиблюються знання учнів про речовини та їхні властивості, формується поняття
про розчинні та нерозчинні у воді речовини, учні досліджують розчинність
речовин, що використовуються у побуті. Вивчаючи властивості води, варто
наголосити, що всі рідини приймають форму посудини, у яку їх наливають, текучі,
але водночас мають і відмінні властивості (практична робота «Порівняння
властивостей води та інших рідин»). При вивченні складу повітря учитель
наголошує, що воно є сумішшю газоподібних речовин (кисню, азоту, водню
вуглекислого газу, водяної пари та ін.). Властивості газоподібних речовин
вивчаються на прикладі повітря. Усі гази займають весь доступний їм простір,
легко стискаються, розширюються при нагріванні і водночас мають різні властивості
(на прикладі кисню, водяної пари, вуглекислого газу).
У темі «Корисні
копалини» поглиблюються знання учнів про властивості речовин у різних
агрегатних станах на прикладі твердих, рідких та газоподібних корисних копалин.
Знайомлячись із колекцією корисних копалин учні порівнюються їхні властивості.
При вивченні
ланцюгів живлення, травної, дихальної та кровоносної систем, гігієни шкіри,
складанні раціону здорового харчування знання учнів про речовини у 3-му класі
розширюються, а узагальнити їх допоможе проект «Різноманітність речовин і
матеріалів та використання їх людиною».
3 клас
|
||
19.
|
Розвантажити зміст навчального матеріалу.
|
Враховано частково. Розділ
„Вода”: вилучені теми „Вплив Сонця на природу”, „Світовий океан, його
частини”; розділ „Повітря”: вилучені теми „Нагрівання та
охолодження повітря над сушею та водною поверхнею”, „Вплив вітру на природу
Землі”; розділ „Гірські породи. Ґрунти” -“Корисні копалини. Ґрунти”; розділ
„Живі організми та середовища їх існування”: вилучені теми „Походження
свійських тварин від диких”, „Гриби їстівні та отруйні”.
|
20.
|
В зміст навчального матеріалу розділів ввести тематику екологічного
спрямування.
|
Враховано частково. У розділ
„Вода”: додана тема „Як людина використовує властивості води?”,
пропонується навчальний проект „Добра справа для природи”; у розділ
„Повітря”: додана тема „Як людина використовує повітря?”; пропонуються
навчальні проекти „Звідки береться пил?”; „Ми гноми – економи (як зберегти
тепло і світло у нашому домі”; „Який дар природи для людства найцінніший?”
(повітря, вода, тварини, рослини, ґрунт, корисні копалини).
|
21.
|
Вилучити розділ „Сонце – джерело енергії на Землі”.
|
Тема „Сонце – джерело енергії на Землі” замінена на „Енергія в нашому
житті”. Зміст навчального матеріалу розділу скориговано відповідно до вікових
особливостей дітей.
|
22.
|
Вилучити тему „Гірські породи”.
|
Враховано частково. Назва розділу
змінена з „Гірські породи. Ґрунти” на „Корисні копалини. Ґрунти (акцент – на
корисні копалини як різновид гірських порід).
|
23.
|
Збільшити кількість годин на тему „Корисні копалини”.
|
Враховано. Тема „Паливні
корисні копалини” додана у розділ „Енергія в нашому житті”.
|
24.
|
З теми „Повітря” вилучити терміни „теплопровідність” і „пружність
повітря”.
|
Враховано. Терміни
вилучені.
|
25.
|
Тема „Розширення повітря при нагріванні, теплопровідність і пружність.
Нагрівання та охолодження повітря над сушею та водною поверхнею” не
відповідає віковим особливостям дітей.
|
Враховано. Залишено:
„Розширення повітря за нагрівання”.
|
26.
|
Змінити тему „Роль живих організмів в утворенні ґрунту з гірських порід”.
|
Враховано частково. Пропонується
тема „Хто живе в ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту”.
|
27.
|
Змінити назву і зміст розділу „Сонце джерело енергії на Землі” (не
відповідає віковим особливостям молодших школярів).
|
Враховано. Здійснено
структурне вдосконалення з метою дотримання логіки викладу матеріалу. Змінено
назву розділу. Зміст навчального матеріалу скоректовано відповідно до вимог
Державного стандарту та віковим особливостям учнів.
|
28.
|
У розділі „Людина та її організм” вивчати нервову систему людини.
|
Враховано.
|
29.
|
Збільшити кількість годин на вивчення теми „Людина та її організм”.
Доповнити розділ практичними завданнями з питань гігієни, здорового способу
життя, запобігання виникнення різних захворювань.
|
Враховано. Знята сітка
годин на вивчення розділу. Вчитель самостійно визначає кількість годин на
вивчення певних тем. Розвантажено зміст програми, вивільнений час вчитель
може використовувати на практичні завдання, дослідження, проекти.
|
30.
|
Збільшити кількість екскурсій, розширити тематику.
|
Враховано. Кількість
екскурсій збільшено за рахунок розвантаження змісту навчального матеріалу.
Тематику учитель визначає самостійно, відповідно до змісту навчального
матеріалу із врахуванням вікових особливостей, або обирає із запропонованих у
програмі варіантів.
|
Навчальна
програма «Я у світі» зазнала таких змін: знято теми, які
дублюються зі змістом предмета «Основи здоров’я» і які доцільніше вивчати
на «Основах здоров’я» («розвиток людини протягом життя», «зовнішність
людини» тощо). До програми включено практичні роботи, рольові ігри, дискусію,
навчальні проекти. Зроблено акцент на тому, що проекти можуть бути колективні,
групові, індивідуальні. На кожен навчальний проект запропоновано кілька
тем. Це дасть змогу об’єднати деякі теми, чим розвантажить програму та
надасть право вибору як вчителю так і учню/учениці.
Я у світі
Обговорення навчальної програми з предмету «Я у світі»
було дискусійним. Частина дописувачів висловлювала думку про вилучення курсу «Я
у світі» з робочого навчального плану початкової школи, дехто пропонував
інтегрувати з «Основами здоров’я», «Літературним читанням» чи використовувати
зміст програми на виховних годинах. Ці пропозиції не можуть бути виконані, так
як на даному етапі не змінюється склад предметів, тому що вони визначені
Державним стандартом.
Слід наголосити, що у цей доленосний для нашої країни час, коли українці мають згуртуватися і довести свою єдність, перед школою як соціальним інститутом стоїть складне і відповідальне завдання – формування у школярів життєствердного образу світу, української ідентичності, ціннісного ставлення до суспільства і держави, виховання толерантного ставлення до народів, які проживають на теренах України. Дуже важливо навчити школярів самостійно досліджувати, дискутувати, ініціювати дії, висловлювати власну позицію. Освіта має підготувати дитину до того, щоб, зустрівшись зі спірним питанням, вона діяла обґрунтовано, делікатно, толерантно та по-людяному. Виховання у школярів почуття патріотизму, людяності, гідності, справедливості, толерантності сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні. Саме це надважливе завдання і повинна виконувати громадянська освіта.
На основі узагальнення побажань було здійснено наступні зміни:
Слід наголосити, що у цей доленосний для нашої країни час, коли українці мають згуртуватися і довести свою єдність, перед школою як соціальним інститутом стоїть складне і відповідальне завдання – формування у школярів життєствердного образу світу, української ідентичності, ціннісного ставлення до суспільства і держави, виховання толерантного ставлення до народів, які проживають на теренах України. Дуже важливо навчити школярів самостійно досліджувати, дискутувати, ініціювати дії, висловлювати власну позицію. Освіта має підготувати дитину до того, щоб, зустрівшись зі спірним питанням, вона діяла обґрунтовано, делікатно, толерантно та по-людяному. Виховання у школярів почуття патріотизму, людяності, гідності, справедливості, толерантності сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні. Саме це надважливе завдання і повинна виконувати громадянська освіта.
На основі узагальнення побажань було здійснено наступні зміни:
1. Знято
теми, які дублюються зі змістом предмету «Основи здоров’я» і які доцільніше
вивчати на «Основах здоров’я» (Розвиток людини протягом життя, зовнішність
людини).
2. Доповнено
чи конкретизовано теми, які повторюються в 3 і 4 класах програми «Я у світі»
(Наприклад: «Людське Я» (3 клас) і «Чесність і гідність – найважливіші складові
людського «Я» (4 клас); «Людські чесноти» (3 клас) і Дискусія на одну із тем (
на вибір): « Де закінчується щедрість і розпочинається марнотратство?», «Чи
прикрашає скромність людину?», «Чим відрізняється стійкість від упертості?»,
«Хитрість сестра розуму чи нахабства», (4 клас); «Символи держави: Герб,
Прапор, Гімн , їх значення».(3 клас) і Національні та державні символи України.
Робота з документами. Обговорення с.10, с. 20, с.67. Конституції України. (4
клас).
3. Включено
в програму практичні роботи, рольові ігри, дискусію, навчальні проекти.
Зроблено акцент на тому, що проекти можуть бути колективні, групові,
індивідуальні. На кожен навчальний проект запропоновано кілька тем. Це дало
змогу об’єднати деякі теми і цим, з одного боку, розвантажити програму, надати
право вибору як вчителю так і учню, з іншого, підказати вчителеві на які
аспекти варто звернути увагу. Наприклад, після теми «Національні та державні
символи України» (4 клас) пропонується практична робота: «Створення фотоколажу
( проведення конкурсу малюнків) на одну із тем (на вибір): «Які почуття
викликають у мене державні символи?», «Символи української гостинності», «Які
народні символи шанує моя родина?», «Свята нашої держави».
4. Запропоновано
практичні види діяльності, які можуть активізувати формування соціальної та
громадянської компетентностей:
o Дослідження
діяльності дитячих екологічних організацій, станцій чи груп в твоєму селі,
місті чи регіоні.
o Екологічний
рейд «Рідній природі - на допомогу».
o Благодійна
акція “Допомагаємо творити добро”.
o Волонтерство
як добровільна суспільно корисна діяльність.
o Дослідження
історії створення та діяльності Міжнародного руху Червоного Хреста і Червоного
Півмісяця ( на прикладі роботи цієї організації в Україні, свого регіону) (4
клас).
5. У
Державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів відбулося
зміщення акцентів зі знаннєвих результатів на діяльнісні.
У
цілому, у проекті оновленої навчальної програми предмету «Я у світі» враховано
більшість пропозицій, поданих у коментарях, що стосувалися розвантаження та
осучаснення програми.
У програмі «Основи здоровʼя» вилучено інформацію щодо
оцінювання навчальних досягнень учнів, у розділі «Фізична складова здоров’я»
поняття «мінерали» і «мікроклімат», оскільки в змісті навчальної програми з
природознавства не передбачено формування понять «клімат», «мінерали» та
«гірські породи»; вимогу «називає групи зубів та їх функції тощо.
3 клас
Вилучено
практичну роботу «Вимірювання пульсу» у зв’язку з її дублюванням в навчальному
предметі «Природознавство» (3 клас). Тему «Профілактика вживання тютюну і
алкоголю» вилучено і переміщено до розділу «Соціальна складова здоров’я» для
4-го класу.
Змінено формулювання наступних тем: «Можливі небезпеки при катанні на роликах, скейтбордах, велосипеді» на «Правила безпеки при катанні на роликах, скейтбордах, велосипеді»; «Небезпечні місця в своєму мікрорайоні; загальні правила безпечної поведінки дітей надворі» на «Загальні правила безпечної поведінки дітей надворі, в своєму мікрорайоні»; практична робота «Обговорення літературних джерел про толерантність» на «Створення подарунку дитині, яка має проблеми зі здоров'ям».
До розділу «Психічна і духовна складові здоров’я» з метою більш повного висвітлення сутності духовної складової здоров’я людини запропоновано тему «Доброзичливість і здоров’я людини».
Змінено формулювання наступних тем: «Можливі небезпеки при катанні на роликах, скейтбордах, велосипеді» на «Правила безпеки при катанні на роликах, скейтбордах, велосипеді»; «Небезпечні місця в своєму мікрорайоні; загальні правила безпечної поведінки дітей надворі» на «Загальні правила безпечної поведінки дітей надворі, в своєму мікрорайоні»; практична робота «Обговорення літературних джерел про толерантність» на «Створення подарунку дитині, яка має проблеми зі здоров'ям».
До розділу «Психічна і духовна складові здоров’я» з метою більш повного висвітлення сутності духовної складової здоров’я людини запропоновано тему «Доброзичливість і здоров’я людини».
З програми «Трудове навчання» вилучені теми «Виготовлення
об’ємних виробів з дроту» та «Бісероплетіння». Зміст практичної роботи
визначається вчителем/вчителькою самостійно залежно від теми уроку та виду
робіт, що виконуватимуться під час уроку. Об’єкти праці для виготовлення на
уроках учитель/учителька добирає опираючись на побажання учнів.
Навчальна
програма «Музичне мистецтво» оновлена за рахунок вилучення
важких для сприймання дитиною теоретичних формулювань, музичних творів
застарілого змісту або складних для сприйняття учнями цього віку.
Наданням
вчителеві/вчительці більше можливостей для вибору репертуару – 50%
музичного матеріалу вчитель/вчителька може обирати на свій розсуд – із
запропонованого програмою додаткового репертуару або здійснювати доцільну
заміну відповідно до умов школи, підготовленості та запитів учнів тощо. Введено
пункт «Орієнтовний матеріал для…» замість «Основний матеріал для….».
У програмі «Образотворче мистецтва» вилучено зайву
теоретичну інформацію.
Навчальна
програма «Мистецтво» зазнала незначних змін, до переліку
синтетичних мистецтв додано «цирк», в «Орієнтовні твори для сприймання теми» –
«Картини місцевих художників» та «Роботи місцевих художників та майстрів», в
перелік ХТ (художні техніки): роздмухування, набризк, монотипія, діатипія,
гратографія, плямографія.
У програмі «Фізична культура» замінено термін «Школи вправ,
м’яча та ін.», вилучено систему оцінювання фізичної підготовленості школярів
7-10 років, лист контролю фізичної підготовленості учня, критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів з предмета «Фізична культура», тестові завдання для
оцінювання теоретичних знань учнів 2-4 класів тощо. Доповнено зміст сучасними
рухливими іграми та вправами на релаксацію. Лижну і ковзанярську підготовку та
плавання винесено у додатки, зміст яких можна використовувати за наявності
відповідних умов.
У зв´язку з
внесеними змінами у навчальні програми, наголошуємо, що календарне та поурочне планування здійснюється
вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних
джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів
та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення
універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів
таких документів є неприпустимим.
Автономія
вчителя має бути забезпечена вільним вибором форм організації
навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і
засобів реалізації змісту освіти. Отже, вчитель має право самостійно переносити
теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати
кількість годин на вивчення окремих тем. Адміністрація навчального
закладу або працівники методичних служб можуть лише надавати методичну допомогу
вчителю, з метою покращення навчально-виховного процесу, а не контролю.
Для реалізації оновленого змісту навчальних програм місцевим органам
управління освітою та обласним інститутам післядипломної педагогічної освіти
необхідно скоординувати роботу усіх регіональних методичних служб та провести
широку інформаційну роботу. Обласним інститутам післядипломної педагогічної
освіти відкорегувати навчальні плани курсів підвищення кваліфікації вчителів
початкових класів; спланувати проведення тематичних постійно діючих семінарів,
семінарів-практикумів, круглих столів, тренінгів, виїзних засідань кафедр та
відділів з метою ознайомлення з особливостями змісту та методикою викладання
предметів за оновленими програмами.
Зміни, які передбачені в програмі допомагають скласну цілісну картинку світу. Дитина сприймає світ в цілому. Ми намагаємося проаналізувати кожну складову, при цьому втрачаємо цілісність. Нові підходи у вивченні предметів (особливо інтегровані уроки, тематичні дні, бінарні уроки) допомагають отримані знання, уміння та навички використовувати у повсякденному житті. Це головна мета навчання у початкових класах. Дитина має хотіти вчитися, здобувати знання шляхом досліджень та експериментів.
ОтветитьУдалитьВзагалі, сучасні діти - це зірки, які потрібно вміло та вдало запалити, тоді з'явиться і бажання вчитися, і поклик бути сонцем, яскравим та неповторним.
Позитивні зміни в програмі дають змогу вчителю визначати кількість годин на вивчення певних тем. За рахунок вивільненого часу можна провести більше практичних завдань, досліджень, проектів.Ознайомити учнів з творами нових авторів.Нові підходи у вивченні предметів розвивають ц дітей цікавість ,творчість, бажання вчитися.
ОтветитьУдалитьЗмістовно проаналізовано зміни внесені в оновлені програми для учнів 3 класів!
ОтветитьУдалитьЗмістовно проаналізовано зміни внесені в оновлені програми для учнів 3 класів!
ОтветитьУдалитьДійсно,освіта має підготувати дитину до того, щоб, зустрівшись зі спірним питанням, вона діяла обґрунтовано, делікатно, толерантно та по-людяному. Виховання у школярів почуття патріотизму, людяності, гідності, справедливості, толерантності сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні. Саме це надважливе завдання і повинна виконувати громадянська освіта. Людмила Кулиба
ОтветитьУдалитьПогоджуюся з тим,що вчитель має право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем. Мар'яна Іщенко
ОтветитьУдалитьПогоджуюся з тим,що вчитель має право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем. Мар'яна Іщенко
ОтветитьУдалитьДуже цікаві вправи і ігри на розвиток мовлення і мислення учнів. За допомогою ігор діти пізнають світ.Без гри дітям дно,нецікаво. Такі вправи і ігри використовую на всоїх уроках.
ОтветитьУдалить