среда, 4 января 2017 г.

Розвиток творчих здібностей учнів шляхом використання нетрадиційних педагогічних технік

Розвиток творчих здібностей учнів шляхом використання
нетрадиційних педагогічних технік


Підготувала Борусан В.В., учитель  початкових класів Луганської  ЗШ I-III ст.
                                                                       
                                                                      
     До традиційних шкільних занять належать уроки вивчення нового матеріалу, закріплення знань, умінь та навичок, уроки перевірки знань, умінь та навичок, аналіз контрольних робіт, узагальнення та систематизація вивченого, повторення теми або розділу.
     Поряд з цими формами навчання я широко використовую і нетрадиційні чи нестандартні. Це уроки-змагання, тематичні ігрові уроки, уроки-казки, уроки-екскурсії, завдяки яким учні швидше, глибше та краще засвоюють програмовий матеріал, виявляють свої творчі здібності.
     Наприклад. Уроки-змагання я проводжу на етапі закріплення вивченого матеріалу, при цьому на одному такому уроці можна закріплювати теми з різних предметів. В такий урок можна включити завдання на розвзування прикладів,  запис слів на задану тему чи букву по пам’яті, вивчення та написання фрази, виконання графічного завдання (малювання по крапках) тощо. Клас можна розділити на команди, а можна щоб діти змагались окремо. Оцінювання результатів я завжди проводжу колективно. Аналіз помилок – обов’язковий. Роботи оцінюються різнокольоровими фішками.
     Тематичні ігрові уроки дуже зручно проводити з тем ОБЖ.  Червоною ниткою крізь ці уроки проходить питання необхідності дотримування учнями основних правил здорового способу життя, формування у дітей уявлення про небезпеку, що може виникнути у їх житті. На цих тематичних ігрових уроках учні на практиці засвоюють правила поведінки у різноманітних ситуаціях. Для таких уроків я завжди заздалегідь продумую зміст, підбираю наочність, роздатковий матеріал. Коли підводжу підсумок такого уроку, звертаю увагу дітей на те, що безпека та їх здоров’я щонайперше залежить від їх особистих дій, досвіду, знань, умінь та навичок.
     У контексті нетрадиційних уроків неможливо не згадати про такий прийом, як міжпредметні звязки. Наприклад. На математиці я намагаюсь підбирати задачі зі словами, які ми недавно вчили на розвитку мовлення чи зустрічали під час читання. На розвитку мовлення ми рахуємо слова, склади, речення, літери. Виконуємо завдання: запиши шість слів, які починаються на літеру А; випиши з тексту чотири слова з апострофом; напиши по складах назви геометричних фігур тощо. На фізкультурі діти виконують такі завдання: «Підстрибни чотири рази», «Присядь сім разів», «Відіжмись 2 рази» тощо.
Своєчасне встановлення міжпредметних звязків, спонукає учнів до освідомлення учбового матеріалу. Вони повинні добре вписуватись в тему уроку  і виконувати важливу мобілізаційну функцію.
     Дуже цікавим для розвитку творчих здібностей учнів є прийом, який я використовую на уроках читання. Після того, як оповідання, вірш чи казка прочитані і проаналізовані, учням пропонується намалювати малюнок за змістом. Якщо з цим завданням учні впоралися їм пропонується вигадати інший кінець і намалювати його.
    Тут треба відмітити, що завдання на виконання якоїсь дії завдану кількість разів, так же як і малювання за змістом, викликає у наших дітей, особливо на першому етапі, не аби які труднощі.
     Хороші результати дає використання на уроках кросвордів. Як тільки дітям скажеш, що у кінці уроку буде кросворд, вони з більшим задоволенням вчать чи повторюють слова. Завдяки комп’ютеру та принтеру є можливість зробити для всіх дітей індивідуальні кросворди, розмноживши один. І тут знов використовується елемент змагання: «Хто перший?», «Хто кращий?»
Коли ми готуємо проекти, то часто звертаємося до інтернету. Моїм учням подобається шукати потрібну інформацію. Виконуючи ці завдання учні вчаться користуватись краще комп’ютером, інтернетом. У учнів формується поняття, що комп’ютер і інтернет це не тільки розваги, а і безмежне джерело знань. На уроках ППН та малювання я ніколи не вимагаю від дітей точного копіювання зразка роботи. Завжди залишаю їм простір для творчості. Роботи демонструються на виставці в класі, показуються учням інших класів, батькам.
      Цікаво пройшов урок  на якому учням 4–ого класу треба було з окремих геометричних фігур скласти малюнок. На столі у кожного учня лежали трикутнички, квадратики, прямокутники та круги різного розміру. Діти змогли виконати завдання тільки після демонстрації зразка. Тобто спочатку було дуже важко, але потім, коли вони зрозуміли як це треба робити, робота пішла дуже жваво. Учні колективно склали цілу картину, на якій був і поїзд, і будинок, і сонце, і дерево, і кіт, і собака.
Діти у моєму класі дуже рухливі, швидко втомлюються, потребують постійної зміни видів діяльності. Здійснювати це дозволяє введення  у урок нетрадиційних ігрових етапів. Це дає можливість проводити нетрадиційні уроки з фізкультури спільно з учнями інших класів молодшої школи.  В цьому випадку кількість учнів дозволяє проводити розмінковий  комплекс вправ, який виконується в парах, де старші діти вчать молодших, дозволяє також проводити рухливі ігри, естафети.
     Основні принципи, яких треба додержуватись при використанні нетрадиційних уроків чи етапів уроку:
-         ігрове завдання збігається з навчальним;
-         зміст є посильним для кожної дитини;
-         підсумок завжди чіткий і справедливий;
-         поряд з навчальним завданням реалізується і виховне.
    Нетрадиційні форми навчання приносять користь тоді, коли їм знайдено точне місце серед інших форм. Нетрадиційні уроки доцільно проводити 3-4 рази на чверть. Нетрадиційні етапи уроків можна використовувати майже на кожному уроці. Саме нетрадиційний підхід до навчання дозволяє піддержувати інтерес до навчання, процесу пізнання взагалі, реалізувати творчий потенціал.
     Використання різноманітних засобів проведення уроків забезпечує гармонійне поєднання учбової діяльності, в межах якої формуються базові знання, вміння та навички, з творчою діяльністю, пов’язаною з розвитком індивідуальних задатків учнів, їх пізнавальної активності, здібністю самостійно розв’язувати нестандартні задачі та завдання.  
    Велике значення нетрадиційних уроків та елементів уроку в початковій школі обумовлене тим, що учбова діяльність, направлена в традиційному її розумінні на засвоєння колективом учнів в цілому вимог базової шкільної програми, не пов’язана з ігровою та творчою діяльністю, здатна, як це не парадоксально, привести до гальмування інтелектуального розвитку учнів. Звикнувши  до виконання стандартних завдань у стандартних умовах діти не мають змоги діяти самостійно, ефективно використовуючи і розвиваючи свій інтелектуальний потенціал. Одноманітність завдань та стандартність умов збіднюють  особистість дитини, так як в цьому разі оцінка її діяльності залежить від старанності та акуратності і не враховує прояви індивідуальних інтелектуальних якостей, таких як вигадка, кмітливість, здатність до творчого пошуку, логічного аналізу та синтезу.

8 комментариев:

  1. Розвиток творчих здібностей учнів в атмосфері загального захоплення цікавою справою має не лише формуюче значення, а й об*єднує процеси навчання і виховання, стимулює пізнавальні потреби дітей, збагачує їх інтелектуал, розвиває кмітливість, спонукає до логічного аналізу та синтезу, самостійності, відповідальності за якість отриманих знань.

    ОтветитьУдалить
  2. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  3. Пошуки творчих учителів покликали до життя нові види уроків, відмінні від планових, для яких характерні: максимальна щільність, насиченість різними видами пізнавальної діяльності, запровадження самостійної діяльності учнів, використання програмованого і проблемного навчання, здійснення міжпредметних зв’язків, усунення перевантаженості учнів.
    Цікавими для теорії та практики є власне нестандартні уроки, для яких характерне таке структурування змісту й форми, яке викликає передусім інтерес в учнів і сприяє їх оптимальному розвитку і вихованню.
    Нетрадиційні форми проведення уроків дають можливість не тільки підняти інтерес учнів до досліджуваного предмета, але й розвивати їхню творчу самостійність, навчати роботі з різними джерелами знань.
    Такі форми проведення занять «знімають» традиційність уроку, пожвавлюють думку.
    Олена Данильчук

    ОтветитьУдалить
  4. Гармонійне поєднання використання різноманітних форм (традиційних і нестандартних) проведення уроків, запропонованих Борусан В.В.,не тільки формує базові знання, вміння та навички, а й розвиває творчу діяльність молодших школярів, їх індивідуальні здібності, пізнавальну активність, уміння самостійно розв’язувати нестандартні задачі та завдання.

    ОтветитьУдалить
  5. Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Тому я вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.

    ОтветитьУдалить
  6. творчі здібності учня розкриваються в таких випадках: якщо учень цього прагне і якщо вчитель знаходить різні завдання для розкриття золотої середини учня.

    ОтветитьУдалить
  7. Звикнувши до виконання стандартних завдань у стандартних умовах діти не мають змоги діяти самостійно, ефективно використовуючи і розвиваючи свій інтелектуальний потенціал, тому нетрадиційні уроки дуже дієві

    ОтветитьУдалить