вторник, 10 января 2017 г.

Розвиток у молодших школярів мислення і мовлення у процесі навчання

Розвиток у молодших школярів мислення і мовленняу процесі навчання

Підготувала Каплун Л.А., вчитель початкових класів Петрівської ЗШ І ст.., філії НВО.

До школи основний вид діяльності дітей – гра. У школі з перших днів навчання до уваги, пам’яті, мислення, мовлення і уяви дітей ставляться нові вимоги. Вони повинні протягом уроку уважно слухати вчителя, старанно виконувати те, що він їм пропонує зробити, вірно виконувати певне завдання вдома, тобто у школі першокласника відразу ж починають спрямовувати з певною метою на той чи інший предмет.
Процес розвитку мислення і мовлення дітей дуже тривалий, складний, бо вимагає від них величезних, вольових зусиль протягом усіх років навчання у початковій школі.
Плідними виявляються у роботі такі прийоми як ігрова постановка завдань. Ці види роботи відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від явищ до сутності.
У навчально-виховному процесі з молодшими школярами повинна обов’язково бути представлена гра. Це – ефективний засіб, що стимулює дітей стати кращими. Вона формує первинне усвідомлення того, що гарно, а що погано, володіє прекрасною діагностичною функцією – показує дитині, що та вміє, що знає, чого боїться, що їй подобається.
Головна мета введення ігор у навчальний процес – викликати інтерес до навчання.
У дітей молодшого шкільного віку активно удосконалюються навички усного мовлення: розширюється словниковий запас, вони оволодівають все складнішими граматичними структурами.
З початком навчання особливого значення набуває формування грамотності школяра, передусім читання і письма форм символічної комунікації, які здійснюються з допомогою уваги, сприймання, пам'яті, асоціацій з наявними знаннями і конкретного контексту. Завдяки їм діти налагоджують зв'язок із зовнішнім світом, впливають на свій внутрішній світ. Читання вимагає засвоєння фонетики, набуття навичок декодування графем (літер), а письмо - удосконалення необхідних моторних навичок. Ці форми комунікації взаємопов'язані, адже читання є сприйманням змісту письмового тексту, а письмо - передаванням змісту в письмовій формі.
Основними чинниками становлення грамотності молодших школярів є:
1) збагачене писемним мовленням оточення (наявність дитячих книжок, журналів тощо; сімейні читання вголос; письмо під диктування батьків; можливість ознайомитись із значенням незрозумілих слів, фраз під час самостійного читання);
2) збагачене усним мовленням середовище (зразки мовлення дорослих; розмови з дорослими, однолітками в сюжетно-рольових іграх; можливість збагачення словникового запасу; доступ до необхідної інформації про значення слів);
3) набуття досвіду (ігри; повсякденне життя; дослідження природи);
4) досвід символічної репрезентації (театральні вистави; малювання і живопис; музика і танці);
5) експериментування з писемним мовленням (написання повідомлення, листа);
6) проба сил у читанні (читання напам'ять; читання з контекстними підказками; пошук писемної форми почутого слова).
Розвиток навичок читання і письма у молодших школярів є складним процесом, який залежить від со-ціокультурного контексту. Діти набувають основ грамотності, взаємодіючи з батьками, братами, сестрами, вчителями, однолітками, а також у процесі роботи з комп'ютером, перегляду телепередач. Характер цих взаємодій і їх роль у розвитку грамотності школяра можуть бути різними. Батьки найбільше долучаються до цього процесу завдяки постійному спілкуванню з дітьми, а не тільки завдяки спеціальним заняттям з ними. Як свідчать дослідження, школярі по-різному реагують на активні заняття читанням зі своїми однолітками і вчителем. Якщо педагог допомагає дитині в процесі організованого навчання набувати нових знань і навичок, необхідних для того, щоб навчитися читати та писати, то взаємодія з однолітками дає змогу в невимушеній обстановці обговорювати проблеми, ділитися своїми думками, переживаннями. Працюючи з однокласниками, школярі більше розмовляють, ніж під час роботи з учителем. Загалом, соціальні взаємодії дітей створюють більше передумов для набуття грамотності, ніж спеціальне оволодіння елементами усного та писемного мовлення.
Опанування письма і читання у початкових класах відкриває додаткові можливості для подальшого розвитку лексичного, граматичного і стилістичного аспектів мовлення дитини. У молодшому шкільному віці інтенсивно розвивається внутрішнє мовлення, яке є важливим механізмом розумової діяльності. Виявляється воно під час розв'язування різноманітних завдань, мисленого планування, запам'ятовування тощо.

Вправи та ігри для розвитку мовлення
1. Гра «Склади вірш»
 ____ ____ ____ навкруги
____ ____ ____ сніги
____ ____ ____ цариця
____ ____ ____ білолиця
2. Вправа «Реклама»
Назвати якомога більше призначень даного предмета (не тільки реальні, а й уявні і фантастичні).
3. Гра «Поверхи»
Наприклад: на якому поверсі і чому поселили Чебурашку, Попелюшку, Зайця і Вовка, Козу і семеро козенят?
4. Гра «Схожі хвостики»
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця – спідниця, синиця, полуниця…
Пташка – ромашка, комашка, Чебурашка…
5. Гра «Закінчи рядок»
Цікаве завдання: дітям потрібно продовжити рядок. Наприклад.
Ко-ко-ко – ми купили молоко.
Ки-ки-ки – подай-но, доню, води.
Ку-ку-ку - …
Ма-ма-ма - …
Мо-мо-мо - …
Гр.-гр-гр - …
Ар-ар-ар - …
6. Гра «Доповни прислівя»
Вода потекла, весну…(принесла).
Грак на горі – весна на…(дворі).
Зробив діло – гуляй …(сміло).
7. Гра «Відгадай загадку»
На початку уроку керівник залучає дітей до гри, в якій за умовою вони мають відгадувати загадки так, щоб останнє слово-відгадки збігалося з римою вірша.
Наприклад:
Довгонога, чорно-біла,
У гніздо на хату сіла,
Довгим дзьобом, знай, тукоче,
Ніби щось сказати хоче.
-   Де ж це ти була?
-   Далеко.
-   Як зовуть тебе?
-   …(лелека).
8. Гра «Зроби веселинку»
Малювала тигра внучка:
Замість тигра вийшла…(Жучка).
              От Кіндрат, так Кіндрат!
              Зуб зламав об…(мармелад).
9. Вгадай за порівнянням
Це один із варіантів «Гри у порівняння». Кожен охочий задумує будь-який предмет і знаходить для нього порівняння(3-5). На заняттях діти мають за цими порівняннями вгадати задуманий предмет і обовязково виділити найкраще порівняння. У подальшому гру можна ускладнювати вимогами щодо форми викладення: хай порівняння звучать у формі загадки.
12. Хто найцікавіше порівнює
Діти приносять на заняття найрізноманітніші предмети (перо, ялинкову шишку, гілочку тощо). Кожен придумує кілька порівнянь, які колективно оцінюються. Влучні і найкращі порівняння заносяться до «Зошита відкриттів», тобто кожна творчо виконана справа, що є неординарним відкриттям. Проведення цієї гри вимагає від педагога великого такту: гра не повинна перетворюватися на конкурс, не ставляться й оцінки.
13. Будуємо ланцюжок
Після того, як діти навчилися вловлювати характер звязку і добудовувати пари за поданою моделлю, можна перейти до цієї захоплюючої гри. Граємо в неї так.
Сідаємо у коло. Хто-небудь називає будь-який предмет. Сусід зліва повинен назвати інший, що якимось чином повязаний із попереднім. Наступний учасник називає новий предмет, який повязаний із попереднім.
Наприклад:
Телевізор – антена – зображення – художник – пензлик - …
У цій грі потрібно не забувати заохочувати кожний неординарний, але чіткий і цікавий хід.
Окрім зв’язків за суміжністю (в тому числі: ціле – частина), за схожістю і контрастом, у цій грі можуть бути використані зв’язки слів за звучанням (рими). Додаткові можливості розкриває в цій грі багатозначність слів.
15. Десять прикладів
Навмання беруть слово (спочатку іменник, а потім можна й інші частини мови) із будь-якого тексту. Кожен намагається якомога швидше знайти десять випадків можливого використання і вживання цього слова.
 Мислення є найважливішою функцією мозку людини. Будь – який вид діяльності не може обійтися без нього. Воно лежить в основі успішного засвоєння нових знань, умінь та навичок. Саме тому так важливо сформувати у молодших школярів основи образного та логічного мислення.
Образне мислення – основний вид мислення дітей. І, як свідчать дослідження, вже в цьому віці з допомогою спеціального тренування діти можуть оволодіти багатьма можливостями, пов’язаними з цим видом мислення. Наприклад, вони можуть навчитися подумки перетворювати образи реальних предметів, будувати наочні моделі (на зразок схем), які відображують суттєві властивості об’єктів або явищ, планувати свої дії подумки.
Щоб дитина навчилася всього цього, тренування образного мислення на цьому віковому етапі слід спрямовувати на розвиток таких здібностей:
1.Уміння здійснювати оперування образом подумки. Це означає – здійснювати з ним різні мисленнєві перетворення (дії), наприклад такі як: поворот, перегрупування початкових елементів, розчленування та з’єднування їх в цілість та інші.
2.Уміння орієнтуватися в просторі за допомогою простої план-схеми, а також розвиток уміння самостійно її створювати. Формування таких уявлень передбачає перш за все розвиток вміння будувати еле­ментарні схематизовані образи простору і застосовувати їх в ре­альній ситуації.
3.Уміння "читати" і створювати прості схематичні зображення рі­зноманітних об'єктів.  Саме тому дії образного мислення часто характеризують, як дії для побудови і застосу­вання схематизованих образів, які відображають зв'язки і від­ношення реальних об'єктів.
4.Уміння планувати свої дії подумки. На певному етапі розвитку образного мислення у дитини виникає ще одна важлива здатність - здатність планувати свої дії подумки. Завдяки цій здатності у неї з'являється можливість попередньо уявити те, що вона отримає внаслідок своїх зусиль.
Адже, оперуючи предметами подумки, уявляючи різні варі­анти їх можливих перетворень, можна швидше прийти до пра­вильного рішення, ніж виконуючи реальні дії.
Логічне мислення формується на основі наочно-образного і є вищою стадією розвитку мислення взагалі. Процес досягнення цієї стадії доволі тривалий і складний. Пояснюється це тим. що повноцінний розвиток логічного мислення вимагає не лише ви­сокої розумової активності, але й передбачає наявність у люди­ни певної суми знань про спільні і суттєві ознаки предметів та явищ навколишнього світу.
Вправи та ігри на розвиток мислення
I.      Словниково-логічні вправи
1. Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
           а)      калина, ліщина,   … - це
          б)      помідор, огірок, капуста,   … - це
2. Дібрати видові назви до родових:
Дитячі журнали – це…
Жіночі імена – це…
3. Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з, сн..г, л..д, к..в..н.                       
4. Узагальнити через протиставлення:
дуб – дерево, а смородина - …
5. Розподілити ряд видових назв між двома родовими:
Ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.
(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)
6. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
           а)      легка, м’яка, біла - …
          б)      струнка, висока, білокора -…
           в)      пухнаста, руда, працьовита -…
7. Визначити предмет за його діями:
           а)      літає, падає, покриває, блищить, скрипить -…
          б)      світить, гріє, усміхається, зігріває -…
8. Відгадування загадок на підставі опису окремих ознак. Пропонуються додаткові завдання.
Завдання. До відгадки підібрати прикметники з запропонованих слів.
Загадка. Була дитиною – не знала пелюшок.
              А стала старою – сто пелюшок мала.
Запропоновані прикметники: велика, зелена, колюча, головата, квадратна, соковита, кругла, зелена, весела, ніжна, тендітна.
10. «Словотворці»
Від поданих слів утворити якнайбільше спільнокореневих.
Сіль, літо, день, дорога.
ІI.      Ігри
1.     «Ланцюжок»
Учитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце зєднане з іншим. Пропонує зробити ланцюжок із слів так, щоб вони зєднувалися однаковими складами.
Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – варениця - …
Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.
              Сова – вага – галка – канапа – парта – тато…
              Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш…
              Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон…
  2. «Слова-переверти»
Учитель пропонує дітям прочитати незвичні слова-переверти і пояснити значення їх, якщо читати зліва направо та справа наліво.
Еге, ага, біб, тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, кабак, наган, зараз, шалаш.
Учитель пропонує дітям прочитати інші слова-переверти спочатку зліва направо, пояснити, яке значення кожного з них.
Бук, сир, раб, серп, рим, луг, касир, куб, кіт.
А потім – прочитати ці слова справа наліво і порівняти, чи змінився їхній зміст, значення.
3. «Хто більше?»
Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з який воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.
ЛАСТІВКА
Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…

4. «Навіщо і чому»
Гру побудовано за принципом «запитання (пропозиція) – відповідь». Вихователь запитує (пропонує зробити, сказати), а дитина має дати розгорнуту відповідь.
Запитання на визначення мети
        Як гадаєш, навіщо ти відвідуєш школу?
        Навіщо потрібний телевізор?
Запитання на встановлення причини
        Чому взимку надворі сніг не тане?
        Чому риби плавають, птахи – літають, а люди ходять по землі?
Запитання на пропозиції для прийняття рішення та планування власних дій
        Дмитрик розбив чашку. Що йому треба робити?
        Уяви, що ти заблукав у місті. Що робити? Як вчинити найкраще?
5. «Універмаг»
Дитині-«продавцеві» видають товар (предмети побуту, одягу, іграшки), який треба розсортувати за призначенням – класифікувати.
6. «Придумай сам»
Учитель називає слово, а дитина добирає до нього слово з близького поняттєвого кола або слово-характеристику.
Наприклад: будинок – цеглина, голка – тканина, ніж  - гострий.

Дитинство є дуже важливим періодом у розвитку людини. У дитячому мозку відбуваються швидкозмінні процеси. Гра – це добровільна, своєрідна діяльність дитини. У грі вона росте, розвивається.
Гра охоплює все: рух, мислення, нові інформації, новий досвід, комунікацію, працю, розвагу, послух правилам, є середовищем для розвитку фізичного, розумового, суспільного, розвитку характеру дитини. Треба визнати той факт, що усуспільнення дитини відбувається у великій мірі завдяки іграм за правилами. Дотримання правил у грі, їх належне розуміння, приходить повільно, має особливе значення у процесі морального розвитку дитини, її закономірного, заснованого на вимогах справедливості мислення, дружнього ставлення до інших.
Батьки й педагоги повинні постійно пам´ятати слова В. Сухомлинського: "Дитина має справжнє емоційне і інтулектуальне життя тільки тоді, коли вона живе в світі ігор, казки, музики, фантазії і творчості. Без цього вона не краща за зів´ялу квітку”.
Ігровими заняттями можна вивчити все: мову, історію, географію, культуру, техніку та ін. Але найважливіше те, що в ігровій ситуації формується характер.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.     Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток наочно-образного та логічного мислення дітей. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 79с.
2.      Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток уваги та навиків навчальної діяльності. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 46с.
3.     Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток сенсорних здібностей і пам’яті. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 70с.
4.     Єніна Л. Гімнастика розуму.//Палітра педагога. – 2002. - №4. – С.24-25
5.     Потапова Т. Ігри-криптограми.//Палітра педагога. – 2002. - №3. – С.20-21
7.     Явоненко М. Розвиток уяви та літературних здібностей молодших школярів.// Початкова школа. – 2003. - №3. – С.16-17

9 комментариев:

  1. Розвиток мислення та мовлення учнів - одна з найбільш гострих, найменш окреслених проблем шкільного виховання взагалі. Дати знання - це лише одна сторона розумового виховання, її не можна розглядати без другої сторони - формування та розвиток розумових сил дитини; розвиток образного та логіко-аналітичного мислення, вплив на рухомість процесів мислення, усунення повільності та затримки мислення. Для досягнення успіху в вирішенні цих проблем, корисно використовувати добірку вправ та ігор, що пропонує Людмила Анатоліївна.

    ОтветитьУдалить
  2. Дуже цікаві вправи та ігри. Деякі з них обовязково використаю у своїй роботі. Дякую!

    ОтветитьУдалить
  3. Дуже цікава добірка вправ на розвиток мислення і мовлення учнів.Завдяки їм поповнюється словниковий запас дитини, розвивається образне та логічне мислення,виникає здатність планувати свої думки.У грі дитина росте і розвивається.

    ОтветитьУдалить
  4. Дитина живе в цьому світі за своїми правилами. Завдання школи, вчителя скорегувати навчання так, щоб всі ланки розвивалися взаємозв'язно та одночасно. Тому тут допоможуть різні мовленнєві та комунікаційні ігри, які допомагають висловити почуття, бажання, світосприймання. Сучасні діти - це діти інформмації, діти - кристали, які сприймають весь спектр світу, користуючись своїми почуттями. Висловити їх допомагають мовлення, уміння співпрацювати в парі, групі, в команді.
    Як зробити так, щоб діти хотіли спілкуватися? Відповідь одна: зацікавлюй іграми, різними вправами, психологічним комфортом, інтер'єром, жестами, мімікою. Люби дітей! Діти завжди вдячні і відповідають бажанням навчитися, скопіювати людину, яка до них небайдужа.
    Тож всім успіху і натхнення в реалізації важливого завдання - розвиток мовлення та комунікативних навичок.

    ОтветитьУдалить
  5. Дитина живе в цьому світі за своїми правилами. Завдання школи, вчителя скорегувати навчання так, щоб всі ланки розвивалися взаємозв'язно та одночасно. Тому тут допоможуть різні мовленнєві та комунікаційні ігри, які допомагають висловити почуття, бажання, світосприймання. Сучасні діти - це діти інформмації, діти - кристали, які сприймають весь спектр світу, користуючись своїми почуттями. Висловити їх допомагають мовлення, уміння співпрацювати в парі, групі, в команді.
    Як зробити так, щоб діти хотіли спілкуватися? Відповідь одна: зацікавлюй іграми, різними вправами, психологічним комфортом, інтер'єром, жестами, мімікою. Люби дітей! Діти завжди вдячні і відповідають бажанням навчитися, скопіювати людину, яка до них небайдужа.
    Тож всім успіху і натхнення в реалізації важливого завдання - розвиток мовлення та комунікативних навичок.

    ОтветитьУдалить
  6. У дитячі роки гра є основним видом діяльності людини. За її допомогою діти пізнають світ. Без гри дітям жити нудно, нецікаво. Буденність життя може викликати у них захворювання. В грі діти й підліток перевіряють свою силу і спритність, у них виникають бажання фантазувати, відкривати таємниці і прагнути чогось прекрасного. За вмілого відокремлення гра може стати незамінимим помічником педагога. Такі вправи та ігри теж використовую на своїх уроках. Дуже дякую.

    ОтветитьУдалить
  7. Згідна з тим, що ігри відіграють важливу роль у навчанні молодших школярів і є невід'ємною частиною навчання, тому вони під час гри більше розкриваються як особистості і крім того за допомогою ігор в учнів формуються різноматні вміння і навички.

    ОтветитьУдалить
  8. Щороку до школи приходить все більше дітей із вадами мовлення. Тому учетелю надто важливо мати у своєьу арсеналі набір ігор, ігрових вправ, методичних прийомів щодо розвитку мовлення дітей. А ще необхідно мати хоча б початкову психологічну та логопедичну підготовку. Тому пропоную питання застосування саме логопедичних вправ включити до розгляду на засіданнях РМО або під час проведення семінарів-практикумів.

    ОтветитьУдалить
  9. Процес розвитку мислення і мовлення дітей дуже важливий, кропіткий та тривалий, бо вимагає від них вольових зусиль протягом навчання у початковій школі.У навчально-виховному процесі з молодшими школярами повинна обов’язково бути представлена гра бо це є ефективним засобом, що стимулює дітей стати розумнішими, активнішими, розкритися як особистість. Викликати інтерес у дітей до навчання є головною метою введення ігор у навчальний процес.Дякую Людмилі Анатоліївні за корисний матеріал.

    ОтветитьУдалить