понедельник, 2 января 2017 г.

Адаптація першокласників. Значення «інституту родини» в адаптаційному періоді

Адаптація першокласників. Значення «інституту родини» в адаптаційному періоді


Підготувала Гридасова І.І., вчитель 1 класу Петрівської ЗШ І ст., філії НВО.


Початок навчання дитини в 1-му класі - складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов'язковою, соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права і обов'язки дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем.
Змінюється життя дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.
Пристосування (адаптація) дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, пов'язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5 - 6 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадають напруження та тривожність.
Залежно від стану здоров'я, сімейної ситуації, відвідування чи не відвідування дитячого садка адаптація до школи, до нових умов життя може мати різний перебіг.
Безумовно, першокласники, що відвідували дитячі заклади, значно легше адаптуються до школи, ніж «домашні», які не звикли до тривалого  перебування в дитячому колективі, до певного сталого режиму. Легше проходить період пристосування до школи і краще вправляються з розумовими та фізичними навантаженнями здорові діти. Але на жаль, сьогодні лише 20—25 % дітей ідуть до школи здоровими. Решта ж мають різноманітні порушення та відхилення в стані здоров'я. 
Тож зрозуміло, чому процес адаптації проходить з певними ускладненнями й затягується на більш тривалий термін.
У дослідженні Г.Чуткіної виділено 3 рівні адаптації дітей до школи. (Опис рівнів адаптації наведено з кн. О.Проскури «Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками».) Звернімо увагу на їх зміст і основні показники.
Високий рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко і повно оволодіває програмовим матеріалом, розв'язує ускладнені задачі, чемний, уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя; доручення виконує охоче й сумлінно, без зовнішнього контролю; виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків; має у класі позитивний статус.
Середній рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно; засвоює основний зміст програми з усіх предметів, самостійно розв'язує типові задачі; зосереджений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, разом з тим потребуй контролю з боку дорослого; зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків і виконує домашні завдання; доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками. 
Низький рівень адаптації. Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, переважає пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання  самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку вчителя, так і з боку батьків; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу і розв'язування задач за зразком потребує знач ної допомоги вчителя і батьків; доручення виконує під контролем і без особливого бажання; пасивний, близьких друзів не має, знає імена й  прізвища лише частини однокласників. Зрозуміло, що є досить тісний причиново-наслідковий зв'язок між  рівнем адаптації школяра і ситуацією у сім ї. Саме родина стає тією підтримкою і опорою, яку так потребує дитина с будь-яким рівнем адаптації. Керуючись своїм досвідом, досвідом старших колег, я розробила поради для батьків першокласників.

Поради батькам щодо підтримки дитини в період адаптації до школи
§                 Повірте в унікальність та неповторність Вашої дитини, в те, що вона дитина неповторна, не схожа на жодну сусідську дитину і не є точною копією Вас самих. Тому не варто вимагати від дитини реалізації заданої Вами життєвої програми і досягнення поставленої Вами мети.
§                 Дозвольте дитині бути самою собою, з своїми недоліками, слабкостями та достоїнствами.
§                 Не соромтеся демонструвати дитині свою любов, дайте їй зрозуміти, що будете її любити за будь-яких обставин.
§                 Задля виховного впливу використовуйте частіше ласку та заохочення, ніж покарання та осудження.
§                 Пильнуйте, щоб Ваша любов не перетворилась на вседозволеність та бездоглядність. Установіть чіткі межі та заборони.
§                 Не поспішайте звертатись до покарань. Намагайтеся впливати на дитину проханнями – це найбільш ефективний спосіб. У випадку непокори необхідно переконатися, що прохання відповідає віку і можливостям дитини.
Все те значення «інституту» сімї у розвитку дитини, її адаптації не тільки у школі, а й в суспільстві, висвітлено у вірші. Цей лаконічний і змістовний вірш написаний не педагогом. Він пройшов через віки, але його суть не змінилася. І замість довгих лекцій з виховання батькам свого класу я радила познайомитись саме з ним.
Ребенок учится тому,
Что видит у себя в дому:
Родители пример ему.
Кто при жене и детях груб,
Кому язык распутства люб,
Пусть помнит, что с лихвой получит
От них все то, чему их учит.
Теперь вести себя прилично
Не в моде стало, и обычно
И женский пол, себя позоря,
Стал срамословить в разговоре.
Мужья — пример для жен своих,
А дети учатся у них:
Там, где аббат не враг вина,
Вся братия пьяным - пьяна!
Что говорить, — спокон веков
Полно на свете дураков!
Не волк воспитывал овец,
Походку раку дал отец.
Когда родители умны
И добродетельно скромны,
То благонравны и сыны…
Коль видят нас и слышат дети,
Мы за дела свои в ответе
И за слова: легко толкнуть
Детей на нехороший путь.
Держи в приличии свой дом,
Чтобы не каяться потом.
Себастьян Брант, XVI век.
  

19 комментариев:

  1. Неможливо переоцінити роль педагогічної культури батьків, яка є, за твердженням В.О.Сухомлинського "першою сторінкою сучасної педагогіки". В своєму виступі Ірина Ігорівна спонукає вчителів до мудрого, духовно збагаченого, тактовного навчання батьків азам, таких необхідних для них, знань про вікові особливості, індивідуальні можливості, моральні звички першокласників, більшість з яких набувається дитиною в сім*ї.

    ОтветитьУдалить
  2. Ми спостерігаємо за дитиною в школі перший тиждень, перший місяць, вивчаємо процес адаптації першокласників, приймаємо рішення про створення умов для успішної адаптації. Однак, ще мало уваги приділяємо роботі з батьками першокласників в цей період. Дякую Ірині Ігорівні за звернення уваги на "інститут родини" в період адаптації першокласників.

    ОтветитьУдалить
  3. Візьму у свою методичну скарбничку поради батькам щодо підтримки дітей в період адаптації до школи. Дякую.

    ОтветитьУдалить
  4. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  5. Однією з умов адаптації першокласника в школі виступає відношення соціального середовища дитини до його успіхів і невдач, в якій провідна роль належить вчителеві. За допомогою ігрових методів розвивального і психокоректувального характеру вчитель може допомогти дитині в успішній адаптації. Гра - найважливіший засіб включення дітей в учбову діяльність, спосіб забезпечення емоційного відгуку на виховні дії і нормальних (без перевантажень) умов життєдіяльності.
    Данильчук Олена

    ОтветитьУдалить
  6. Ірина Ігорівна приділяє своїм учням багато уваги, яка особливо необхідна у цей складний адаптаційний період. Особливої уваги заслуговує її підхід до кожної дитини,використання різних цікавих форми навчання та виховання учнів. Завдяки співпраці з батьками та правильному підході до своїх учнів педагог подолає всі перешкоди.

    ОтветитьУдалить
  7. Ірина Ігорівна приділяє своїм учням багато уваги, яка особливо необхідна у цей складний адаптаційний період. Особливої уваги заслуговує її підхід до кожної дитини,використання різних цікавих форми навчання та виховання учнів. Завдяки співпраці з батьками та правильному підході до своїх учнів педагог подолає всі перешкоди.

    ОтветитьУдалить
  8. У перший шкільний рік особливо гостро постає питання: як допомогти першокласникові без шкоди для душевного здоров'я змінити таку звичну ігрову діяльність на щоденний процес навчання?
    Перший рік навчання в школі - один із найбільш важких і відповідальних періодів у житті малюка. Пристосовуючись до нових умов, мобілізуються всі внутрішні резерви дитячого організму. І не потрібно забувати, що успішна адаптація дитини до школи багато в чому залежить від допомоги і терпіння дорослих, але в першу чергу - батьків. Дякую Ірині Ігорівні за поради батькам щодо підримки дітей у адаптаційний період!

    ОтветитьУдалить
  9. У перший шкільний рік особливо гостро постає питання: як допомогти першокласникові без шкоди для душевного здоров'я змінити таку звичну ігрову діяльність на щоденний процес навчання?
    Перший рік навчання в школі - один із найбільш важких і відповідальних періодів у житті малюка. Пристосовуючись до нових умов, мобілізуються всі внутрішні резерви дитячого організму. І не потрібно забувати, що успішна адаптація дитини до школи багато в чому залежить від допомоги і терпіння дорослих, але в першу чергу - батьків. Дякую Ірині Ігорівні за поради батькам щодо підримки дітей у адаптаційний період!

    ОтветитьУдалить
  10. Дуже важливо ознайомити батьківський колектив із можливими проблемами адаптації дітей у перший рік навчання, з психологічними труднощами. Розроблені рекомендації для створення системи комфортних взаємин із першокласником дуже значущі.

    ОтветитьУдалить
  11. Досягнути успіху в вихованні і навчанні дитини-першокласника можна тільки в тісній співпраці сім'ї і школи. А співпраця принесе свої плоди тільки тоді, коли рідні і близькі, без яких дитина не уявляє свого життя, знайдуть в собі сили і мужність кожного дня вчитися бути справжніми батьками.

    ОтветитьУдалить
  12. Початкова школа формує основи навчальної діяльності. Особливо гостро постає питання навчання дитини вчитися. І тільки у співпраці вчитель-батьки можна досягти успіху. Дякую Ірині Ігорівні за корисну інформацію для батьків першокласників.

    ОтветитьУдалить
  13. Я проходила цей період адаптації разом з дітьми та їх батьками, тому що вперше у мене був мій перший клас. Поради дуже влучні та корисні. Особливо потрібно зачитувати вірш перед кожними батьківськими зборами.

    ОтветитьУдалить
  14. Дуже корисна та цікава стаття, згідна з тим, що діти які відвідували дошкільні заклади легше адаптуються до нового оточення, а ті які не відвідували їм потрібно більше приділяти уваги!Також дуже корисні поради батькам!!!

    ОтветитьУдалить
  15. Було б дуже добре, якби в ось таких обговореннях приймали участь і самі батьки першокласників. Їм би дуже було б корисно ознайомитися з матеріалами та думками педагогів.

    ОтветитьУдалить
  16. Поради корисні та доречні.Завжди слід пам’ятати, що учні можуть неусвідомлено наслідувати негативні вияви особистості вчителя, які з часом стануть невід’ємними рисами характеру спочатку дитини, а згодом — юнака чи дівчини, і нестимуть цей «здобуток» упродовж свого життя.

    ОтветитьУдалить
  17. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  18. За допомогою співпраці вчителя та батьків можна досягти успіху. Це має велике значення в адаптації дітей у перший рік навчання.

    ОтветитьУдалить
  19. Із перших днів навчання в школі дитина повинна відчути, що до її навчальних справ, обов`язків і проблем рідні люди ставляться з належним розумінням та повагою і взагалі вважають навчання процесом потрібним, важливим і досить серйозним та складним. Доречно в таких обговореннях почути і думки батьків. Ці поради були б для них дуже корисними.Дякую Ірині Ігорівні за цікавий виступ.

    ОтветитьУдалить