среда, 4 января 2017 г.

Роль сучасних інтерактивних технологій у забезпеченні четвертокласників до державної підсумкової атестації

Роль сучасних інтерактивних технологій у забезпеченні четвертокласників до державної підсумкової атестації 

Підготувала Гирик В.І., учитель посаткових класів Володимирівської ЗШ  І-ІІІ ст..

                                                                        Успіх у навчанні - єдине джерело  внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися.
                                                                             В.О. Сухомлинський
      Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти та наказу МОН України «Про проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти», щорічно у початковій школі в травні місяці проводиться державна підсумкова атестація з трьох предметів: українська мова, літературне читання та математика.
     Актуальність питання  підготовки четвертокласників до державної підсумкової атестації зумовлена процесами реформування початкової освіти. Адже пріоритетним завданням початкової освіти є якісна підготовка учнів молодших класів до навчання в середніх класах.    Проте потрібно пам’ятати, що  підготовка до ДПА  повинна починатися  не тільки в 4-му  класі, а протягом усього навчання, починаючи з 1-го класу. А ще більше треба пам’ятати, що школа має готувати учнів не лише до ДПА, але і до життя. Саме компетентнісний підхід передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі. Досягнути цього можна, створюючи інтерактивне середовище навчання, використовуючи парні, групові, колективні форми діяльності
    На наших очах змінився час, у якому живуть наші учні. Вони ще до школи одержали певну кількість інформації, мають, кожен, певні навчальні можливості. Але, незалежно від отриманої дитиною інформації, першочергове завдання вчителя початкових класів, як на уроках так і в позаурочний час - не «загубити» жодної дитини, дати кожній розкрити все краще, закладене сім'єю, природою, школою. Для цього вчитель повинен знати чим живиться дитяча думка, щиро цікавитись кожним учнем-особистістю. Дуже важливо бачити в учнях типове і особливе, прагнути не від випадку до випадку, а постійно використовувати вправи і завдання творчого характеру, які примушують і закликають школяра міркувати, висловлюватись, сперечатись за свою точку зору, наповнювати свій словниковий запас, тобто рости творчо. Допомагають нам досягти поставленої мети доброзичлива і творча взаємодія вчителя та учня,а також сучасні інтерактивні технології навчання.
     Державна підсумкова атестація( ДПА) – це своєрідний іспит для кожного учня. А будь-який іспит завжди є певною мірою стресовою ситуацією. Адже сьогодні державна підсумкова атестація – неминучий етап життя для четверокласників, це перехід  на навчання до нової освітньої ланки. Тому в цей час дуже важлива психологічна допомога учням під час складання іспитів ДПА що передбачає, перш за все, профілактику стресів та налаштування психічної сфери учня до процедури іспиту (тестування). Найбільшою проблемою в таких ситуаціях стає  хвилювання. Гормон, який виділяється, коли людина відчуває страх, тривогу, впливає на продуктивність функціонування пам'яті та мисленнєвих процесів. Надмірна кількість гормону страху в організмі, може бути причиною того, що деякі учні на іспитах цілковито забувають вивчений матеріал.
    Основна мета психологічної підготовки  – це забезпечення оптимальної реалізації психічних можливостей учнів та застосування, у максимальній мірі, отриманих знань, умінь та навичок під час ДПА.
    Сучасний  педагог у навчально – виховному процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Ілюструє думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час.» Тому вчитель має розглядати кожного учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями.
     Саме інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв’язання цього питання. Звичайно, що впровадження даних технологій не є легкою справою навіть для досвідченого педагога і потребує ґрунтовної підготовки (підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення індивідуальних особливостей учнів класу та ін.). Але той вчитель, який прагне розкрити всі здібності і таланти своїх учнів, навчити їх вчитися, знаходити істину, обов’язково буде шукати шляхи вдосконалення своєї методики.
   Підготовка учнів до ДПА  з використанням інтерактивних та інноваційних  технологій проходить цікаво, продуктивно, знімає закомплексованість в учнів з різним рівнем навчальних досягнень. Головне, що відбувається розвиток творчих здібностей учнів, пізнавальних інтересів, значно зростає ефективність підготовки, а в учнів виникає бажання вчитися.
     На сучасному етапі розвитку освіти діти дійсно навчаються завдяки тому, що можуть повністю себе реалізувати. Вони не бояться висловити свою думку, критику, не бояться бути почутими. На таких уроках учитель повинен стати невидимим диригентом, який вміє вчасно почути, помітити, підтримати кожного учня. Коли діти працюють разом, вони формують навички, необхідні для самостійного життя:розв’язувати конфлікти;активно слухати;критикувати думку, а не того, хто її висловив;аналізувати;приймати рішення.
    Початкові класи - це особливі учні. Перед учителем кожен день стоїть завдання, як змусити учнів слухати на уроці, за допомогою яких засобів і методів запалити в їхніх очах допитливий вогник спраги знань, щоб він не згас ще в школі.
    Чи можливо це? Адже ще древні римляни говорили, що корінь навчання гіркий. Але навіщо вчити з гіркими й марними слізьми тому, чому можна навчитися світло, радісно, ​​без надриву і примусу. Якщо цікаво побудувати урок, корінь навчання може змінити свій смак і навіть викликати цілком здоровий апетит.
     Багато прийомів і методів, які вчителі початкової школи застосовували здавна,  придбали сучасне звучання - технології інтерактивного навчання.
Цих технологій  існує величезна кількість. А кожен учитель може самостійно придумати нові форми роботи з класом, видозмінювати існуючі .
Так при підготовці до ДПА доцільно використовувати  роботу в парах, коли учні вчаться ставити один одному питання і відповідати на них.
Дуже подобається дітям такий вид роботи, як «Карусель», « Акваріум», «Займи позицію». А знайомі герої казок стають учасниками «Судового процесу».
    Інтерактивна творчість вчителя й учня безмежна.
    Багато основних методичних інновацій пов'язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів навчання. Інтерактивне навчання - це, перш за все, діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня.
     Слід визнати, що інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, вона має на увазі цілком конкретні та прогнозовані цілі. Одна з таких цілей полягає у створенні комфортних умов навчання, таких, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання, учні мають можливість розуміти і рефлектувати з приводу того, що вони знають і думають. Причому, відбувається це в атмосфері доброзичливості та взаємної підтримки, що дозволяє не тільки отримувати нове знання, але й розвиває саму пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми кооперації та співпраці.
   Сучасному вчителю слід пам'ятати, що комп'ютер щільно увійшов у життя дитини, і для активної підготовкиї всіх учнів на уроці до ДПА, застосування ІКТ дасть незрівнянно якісний результат.
    Учні молодших класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх навчання, застосовуючи якомога більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи до процесу сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву. Тут, до речі, доводиться яскравість і цікавість комп'ютерних слайдів, анімації. Комп'ютер дає можливість використовувати практично будь-який матеріал, немає необхідності готувати  масу енциклопедій, репродукцій, аудіо-супроводу - все це вже заздалегідь готове і містяться на маленькому компакт-диску або на флеш-карті. Все це сприяє активізації пізнавальної сфери учнів, успішному засвоєнню навчального матеріалу а отже і більш якісній підготовці до ДПА.
  Враховуючи психологічні особливості молодшого школяра, робота з використанням ІКТ повинна бути чітко продумана і дозована, виконуючи освітню функцію, дана технологія повинна допомогти дитині розібратися в потоці інформації, сприйняти її, запам'ятати, але не підірвати здоров'я.
     Та все ж, слід підкреслити, що ніяка, навіть найдосконаліша комп'ютерна навчальна програма не замінить вчителя. Тільки він повною мірою може керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, залишаючись центральною фігурою навчально-виховного процесу. Тільки вчитель знає індивідуальні можливості кожного учня, а отже зможе підібрати потрібні форми і методи для  підготовки учнів до ДПА.
Таким чином, щоб учні могли досягти високого результату в ДПА, учителю варто спланувати, розробити та провести підготовку так, щоб кожний учень мав змогу повноцінно використати свої знання для досягнення поставлених навчальних цілей.

Використана література.
Інтернетресурси
Когут О.І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури.- Тернопіль: Астон, 2005.
Кондратюк О. Інноваційні технології в початковій школі.-К.: Шк. Світ, 2008.
Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.- К.: А. С. К., 2006.

Комментариев нет:

Отправить комментарий