среда, 4 января 2017 г.

Підвищення ефективності рівня позитивної мотивації четвертокласників до навчання шляхом використання мультимедійних засобів

Підвищення ефективності рівня позитивної мотивації четвертокласників до навчання шляхом використання мультимедійних засобів 

Підготувала Погорєла Т.М., заступник директора з навчально-виховної роботи Володимирівської ЗШ І-ІІІ ст.
                                                                 

Підвищення мотивації є однією з найголовніших проблем навчальної діяльності. Особливо це стосується початкової школи, де закладається основа навчальної діяльності і формується мотивація. Від мотивації навчальної діяльності залежить, чим є для школяра навчальна діяльність, що він засвоює і що вибирає з неї. Тому перед школою стоїть задача з формування і розвитку у дитини позитивної мотивації до навчання з метою підвищення ефективності навчального процесу. Актуальність цієї проблеми зумовлена оновленням змісту освіти, постановкою задач формування у молодших школярів прийомів самостійного набуття знань і пізнавального інтересу, формування активної життєвої позиції тощо. Дослідженням мотивації навчання займалось чимало відомих психологів, науковців та педагогів. Дослідження психологів (В. Мухіної, О. Проскури, С. Коробко, Н. Зубалій, О. Кононко та ін.) свідчать, що на початку навчального року більшість 6-річних учнів надає перевагу такому виду діяльності, як гра. У дітей з різним рівнем розвитку і дошкільної підготовки ставлення до навчання значно різняться. Тому, зрозуміло, що працюючи з різними групами дітей, необхідно формулювати виховні цілі, враховуючи при цьому рівень їх вікових та індивідуальних особливостей.
Для підвищення мотивації до навчальної діяльності існує чимало способів, прийомів та методів. Основними групами методів є: 2 методи емоційного стимулювання; навчальні дискусії; наочні методи; проблемно-пошукові методи; практичні методи; методи, які стимулюють ініціативу та пізнавальну діяльність учнів. До групи проблемно-пошукових методів відноситься чимало прийомів, зокрема і застосування інформаційно-комунікативних технологій. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) ─ це сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою збирання, опрацювання, зберігання, розповсюдженню, показу і використання інформації в інтересах її користувачів. ІКТ також сприяють розвитку мотивації навчальної діяльності. Для сучасної школи ─ це одне з найефективніших засобів для підвищення інтересу дітей до навчального предмету. Використання ІКТ дозволяє посилити мотивацію навчання завдяки не тільки новизні роботи з комп’ютером, але й можливості регулювати тип завдань, виходячи з можливостей учнів. Працюючи на комп’ютері, учень одержує можливість довести розв’язання будь-якої навчальної задачі до кінця, оскільки йому надається необхідна допомога, а якщо використовуються найбільш ефективні навчальні системи, то йому пояснюється розв’язок, він може обговорити його оптимальність. Комп’ютер може впливати на мотивацію учнів, розкриваючи практичну значущість досліджуваного матеріалу, надаючи їм можливість проявити оригінальність, сформулювати цікаве завдання, поставити будь-які питання й запропонувати будь-які рішення без ризику отримати за це низький бал. Все це сприяє формуванню позитивного ставлення до навчання.
 Однак важливо, щоб зацікавленість не стала переважаючим фактором у використанні комп’ютера й не затьмарила навчальні цілі. Застосування ІКТ у навчальному процесі дозволяє індивідуалізувати й диференціювати процес навчання, уможливлюючи самостійність вибору режиму навчальної діяльності та комп’ютерної візуалізації досліджуваних об’єктів. Індивідуальна робота учня за комп’ютером створює умови комфортності при виконанні завдань, передбачених програмою: кожна дитина працює з оптимальною для неї навантаженням, тому що не відчуває впливу оточуючих. Використання можливостей ІКТ дозволяє не тільки відтворювати реальні обставини діяльності, а й демонструвати процеси, які в реальності не можуть бути помічені. Можливості представлення та вивчення інформації постійно розширюються завдяки розвитку інтерактивних комп’ютерних систем ─ мультимедійних технологій, підключають комплексне (текст, звук, колір, об’єм, анімація і сенсорика) сприйняття інформації; телекомунікацій, що дозволяють розширити межі того соціального оточення, у межах якого здійснюється пізнавальний розвиток дитини. Під час роботи на комп’ютері кожен учень може обдумувати відповідь стільки часу, скільки йому необхідно; зникає проблема суб’єктивної оцінки знань при опитуванні, так як оцінку виставляє комп’ютер, підраховуючи кількість вірно виконаних завдань; відбувається миттєвий аналіз відповіді, що дає можливість учню або утвердитися в своїх знаннях, або скоректувати невірно введену відповідь, або звернутися за допомогою до вчителя. Таким чином, комп’ютер дозволяє якісно змінити контроль за діяльністю учнів, забезпечуючи при цьому гнучкість управління навчальним процесом. Отже, учитель, здійснюючи педагогічну діяльність засобами ІКТ, повинен обов’язково враховувати психологічні принципи взаємодії учня з комп’ютером з метою створення оптимальних умов педагогічного впливу та отримання очікуваного результату.
 Проведення уроку з використанням ІКТ вимагає від учителя як власних умінь щодо ефективного користування ІКТ, так і знання методики застосування цих технологій у початковій школі, а також санітарно- гігієнічних вимог і вікових особливостей учнів. До основних напрямів використання ІКТ у початковій школі належать: проведення уроків-презентацій, використання електронних навчальних посібників, розв’язування інтерактивних кросвордів, тестовий комп’ютерний контроль, комп’ютерні дидактичні ігри, використання Інтернет-ресурсів тощо.
 Коротко їх охарактеризуємо. Презентації зручно використовувати на різних етапах уроку: як наочний матеріал під час вивчення нової теми, а також для закріплення вивченого матеріалу. Організаційно-технологічні можливості застосування електронних посібників полягають, перш за все, у можливості працювати в різних режимах. За таких умов учні навчаються в зручний для них час, у зручному місці і відповідному темпі, тим самим забезпечуються вимоги комфортності й зручності роботи з ними.
Розв’язування кросвордів – корисне заняття на будь-якому етапі навчання. Кросворди розширюють кругозір, допомагають краще орієнтуватися в постійно зростаючому потоці інформації. Розв’язування їх тренує пам’ять, розвиває кмітливість, учить працювати з довідковою літературою, спонукає до поглиблення знань, виробляє вміння доводити розпочату справу до кінця.           Комп’ютерні ігри тренують пам’ять, логіку, координацію рухів, уміння планувати свою діяльність, знаходити інформацію, необхідну для досягнення поставленої мети. Ігри формують у дитини мотиваційну та інтелектуальну готовність використання комп’ютерних засобів для здійснення своєї діяльності. Застосування ІКТ на уроках посилює: позитивну мотивацію навчання; активізує пізнавальну діяльність учнів. Отже, використання ІКТ дозволяє проводити уроки: на високому естетичному і емоційному рівні (анімація, музика); забезпечує наочність; залучає велику кількість дидактичного матеріалу; підвищує обсяг виконуваної роботи на уроці в 1,5 - 2 рази; забезпечує високий ступінь диференціації навчання (індивідуально підійти до учня, застосовуючи різнорівневі завдання), скорочує час для контролю та перевірки знань учнів; учні навчаються навичкам контролю та самоконтролю.
Застосування ІКТ розширює можливість самостійної діяльності; формує навички дослідницької діяльності; забезпечує доступ до різних довідковим системам, електронних бібліотек, інших інформаційних ресурсів; сприяє підвищенню якості освіти. Особливістю навчального процесу із застосуванням ІКТ є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, стимулюючого активність, ініціативу, самостійність.
Отже, застосування ІКТ в навчальній діяльності дозволяє вирішувати одну з найважливіших завдань школи ─ підвищення мотивації до навчання. Уроки з використанням ІКТ не тільки розширюють і закріплюють отримані знання, а й значною мірою підвищують творчий і інтелектуальний потенціал учнів. Оскільки фантазія і бажання проявити себе у молодшого школяра великі, варто вчити його якомога частіше висловлювати власні думки, в тому числі і за допомогою ІКТ. Використання ІКТ на уроках в початковій школі дає можливість проявити себе кожному з учнів, при цьому форми роботи вибирає для себе сам учень. ІКТ дозволяють сприяти активному залученню учнів до навчальної діяльності, розумінню та засвоєнню учнями навчального матеріалу та підтримувати інтерес до пізнавальної діяльності.

7 комментариев:

  1. Найбільш значущою для ефективної навчальної діяльності є мотивація, зумовлена інтелектуальною ініціативою і пізнавальними інтересами учнів. Використовуючи ІКТ, вчитель вибудовує процес пізнання.стимулюючи розширення кола програмових знань молодших школярів, підвищує творчий і інтелектуальний потенціал дітей, спонукає їх не тільки до розуміння та засвоєння навчального матеріалу, а й до активного самостійного інтелектуального удосконалення, творчості, наполегливості в максимально якісному досягненні поставленої навчальної мети.

    ОтветитьУдалить
  2. Актуальність проблеми використання ІКТ під час навчально-виховного процесу у початковій школі зумовлена оновленням змісту освіти,формуванням у молодших школярів прийомів самостійного набуття знань і пізнавального інтересу, формування активної життєвої позиції.Застосування ІКТ в навчальній діяльності сприяє підвищенню мотивації до навчання молодших школярів. Уроки з використанням ІКТ не тільки розширюють і закріплюють отримані знання, а й значною мірою підвищують творчий і інтелектуальний потенціал учнів.

    ОтветитьУдалить
  3. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  4. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  5. Готуючись до уроку з використанням ІКТ вчитель і сам готується більш ретельно, вивчає багато додаткової інформації та літератури. Дякую за інформацію.

    ОтветитьУдалить
  6. через використання ІКТ учням краще побачити яскравий малюнок один раз, ніж описувати його 10 разів- а результат нульовий. Тому ІКТ це творчість вчителя! Це цікаво.

    ОтветитьУдалить
  7. Особливістю навчального процесу із застосуванням ІКТ є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання.Тому вважаю, що доцільно використовувати ІКТ в своїй роботі!Дякую за статтю, дуже цікавий матеріал!!!

    ОтветитьУдалить