пятница, 6 января 2017 г.

Психолого-педагогічні прийоми, що сприяють ситуації успіху (тренінг, артотерапія)

Психолого-педагогічні прийоми, що сприяють ситуації успіху (тренінг, артотерапія) 

Підготувала  Швидка С.М., вчитель початкових класів 
Новостародубської  ЗШ І-ІІІ ст..

     Якщо дитину позбавити радості, віри в себе, то важко сподіватися на її світле майбутнє. В останні роки словосполучення «ситуація успіху» стало звичайним для педагогів. Ніхто не сперечається, що саме позитивні емоції стають для дитини найважливішим стимулом у навчальній діяльності. Але інколи ми забуваємо про те, що в педагогіці начебто і немає єдиного рецепту чи правила, як же створити таку ситуацію. Адже створювати її потрібно на основі індивідуального підходу, зважено, з урахуванням багатьох факторів.
Дослідження психологів показали, що рівень засвоєння дитиною знань безпосередньо залежить від рівня формування та мотивації навчання. Нам всім відома теза про те, що робота вчителя на уроці без мотивації учнів і їх особистісних обставин - рівноцінна роботі в порожньому кабінеті. Таким чином, перед кожним вчителем стоїть завдання формування установки в учнів на успішне виконання завдання, на почуття співтворчості і причетності до дії, подолання труднощів, які можуть виникнути на шляху або в процесі дії. Інакше кажучи, вчитель зобов'язаний формувати мотив досягнень учня.
Вчитель може запропонувати різні мотиви досягнення:
• бажання самостійно вирішувати цікаві завдання,
• завоювати авторитет у своїх товаришів,
• стати лідером,
• розглядати свою діяльність з точки зору її корисності для себе в майбутньому і корисності іншим людям,
• установити нові контакти з тими, хто з легкістю вирішує подібні завдання.
На етапі мотивації навчальної діяльності учитель, спираючись на емоційну пам'ять учнів, організовує ситуації з метою актуалізації або нейтралізації емоцій для подальшої діяльності. Саме цей етап називають психологічним. Тут корисним буде використання психолого-педагогічних прийомів:
1. «Ти це зможеш, тобі це обов'язково вдасться» . Якщо педагог буде переконувати учня та на перших порах підтримає його (відстежить, проконтролює), то успіх обов'язково прийде.
2. Констатація будь-якого, навіть малого успіху дитини, який дасть силу повірити в можливість отримати позитивний результат, віра в себе і свої сили.
3. Репетиція майбутньої  дії, створює психологічний настрій впевненості. Це додаткові завдання (за аналогією) для класу і індивідуальні для окремих учнів. Завдання вчителя - зацікавити пізнавальним процесом учнів. Тут особливо важлива допомога вчителя - правильно включитися в роботу, подолати страх або стомлення, стимулювати діяльність. У дітей, які потребують організаційного контролю, вчитель зобов'язаний контролювати початок і завершення роботи, інтелектуально і емоційно підтримуючи дитину.
Учням, які потребують допомоги в процесі виконання роботи, необхідно схвалення окремих елементів процесу, їх поетапне виконання тільки стимулюється.
Учням, які самостійно справляються з роботою потрібно забезпечити право вибору завдання підвищеної складності. Всі ці прийоми сприяють ситуації успіху. Проте. Як вже зазначалося , всі діти індивідуальні, реагують на критику та заохочення по-різному.
     Я вчитель та класний керівник 2-го класу. Діти в моєму класі особливі. Майже 70% учнів – це лідери.  В першому класі  на уроках  вони  могли  іноді  радіти з невдач інших, намагалися бути першими за будь-яких обставин, не сприймали успішне виконання завдання невстигаючими учнями («Це ти не сам зробив, а списав»)  Але були  і ті діти, які з радістю допомагали  іншим, пояснювали, виступали в ролі вчителя. Таких учнів було менше, тому я поставила собі завдання – створити єдиний колектив, де учні будуть як одна родина. Де будуть радіти з успіхів іншого, позитивно реагувати на досягнення інших, сприймати критику, не засмучуватись з невдач. І вже з зазначених прийомів сприяння ситуації успіху зрозуміла, що методи  та форми можуть бути дуже різноманітними. Пропоную вам ознайомитись з деякими з них, які використовую на уроках та годинах спілкування.
1.    Тренінгова вправа «Долоньки». » (предмети: основи здоровя, години спілкування, ХОУП)
Мета: досягти згуртування колективу, виділення позитивних рис характеру кожного учня, вміння знайти позитивні риси в іншому.
Обладання: вирізані долоньки з паперу(можна різного кольору).
Хід проведення: учні пишуть ім’я та прізвище посередині своєї паперової долоньки. Далі ходять по класу та пропонують іншим вписати позитивні риси та якості, які на думку товаришів,  є в цього учня.
Треба зазначити, що майже всі учні «збирали» позитивні якості та риси для своєї долоньки, залишали свої написи на долоньках інших. Але зустрічалися такі діти, які просиділи всю вправу і не написали іншим, не давали свою долоньку. Доцільно вчителю допомогти цій дитині, написати самому позитивні риси учня, підбадьорити. Далі можна зробити колективне фото.
2.    Тренінгова вправа «Павутинка дружби» (предмети: основи здоровя, години спілкування, ХОУП)
Мета: встановлення дружніх стосунків між учнями у колективі, створити позитивну атмосферу для спілкування.
Обладнання: клубок ниток.
Хід проведення: вчитель вибирає учня, намотує на  його пальчик ниточку з клубочку та пропонує назвати іншу дитину, з якою у нього дружні стосунки. Потім підходить до цього учня, намотує на його пальчик ниточку та пропонує те саме питання. В результаті створюється павутинка. Треба зауважити, що учень, який прийняв вже участь у павутинці, може ще раз скористатися шансом назвати вже іншого друга. Таким чином, у одного учня може бути не одна павутинка, а декілька. Цікаво, що жоден учень не залишився без павутинки, всі були задіяні. Але вчитель повинен сказати учням, що ті, на пальчиках яких зібралося багато ниток – це учні, які вміють дружити та хочуть мати багато друзів. А іншим слід повчитися в них.
3.    Тренінгова вправа «Асоціації» (предмети: українська мова, літературне читання, природознавство, основи здоровя, російська мова, іт.д)
Мета: розвиток мовлення учнів, виховання толерантності , допомога  товаришеві, вміння спокійного вислуховувати відповідь іншого.
Обладнання: мяч.
Хід проведення: Треба назвати асоціації до певного слова (зима, весна, пожежа, здоровя та інш) Грають всі по черзі. Той, хто не вміє потримуватись порядку, отримує мяч останнім. Доцільно сказати учням, щоб вони придумали не одне слово, а декілька, тому що попередній учень може назвати слово, яке ви придумали. Той, хто не може назвати ні одного слова, а черга до нього підійшла, передає мяч іншому. В кінці вправи  ті, хто не зміг назвати слово, назвав його чи йому допомогли інші, але учень не промовчав.
4.     Вправа «Каракулі» . Учням  в моєму класі не завжди вдається  рівно та правильно сидіти за партами , вони дуже активні, а тому постійно рухаються, їхні руки повинні бути завжди зайняті. Тому щоб це не заважало на таких уроках, як природознавство, основи здоров’я, заняття ХОУП, я використовую таку вправу. Діти   намагаються намалювати те, про що слухають, виражають так свій емоційний стан.
Мета: спонукання кожного учня  до саморозкриття через спонтанну творчість, до вираження того, про що слухає учень, страх перед фарбами та аркушем паперу (образотворче мистецтво)
Обладання: чорновик учня.
5.    Тренінгова вправа «Небезпечна кулька», «Корисна кулька»(всі предмети)
Мета: навчити учнів відрізняти добре та погане, шкідливе та корисне, потрібне та  зайве, не боятися показувати свої почуття та переживання.
Обладнання: повітряна кулька
Хід проведення: вчитель називає слова, які мають позитивне або негативне пояснення, учні повинні захиститися від кульки або піймати її. Наприклад, слова добро, знання, здоровя, день народження і т.д. Учні намагаються зловити кульку, намагаючись  притиснути її до себе, обійняти, поділитися з іншими. Слова такі як зло, насилля, лінь, хитрість повинні викликати в дитині негативні емоції і вона відштовхує кульку. При цьому можна захищатися руками, закривати обличчя, ухилятися від кульки. Учні, у яких добре розвинута уява можуть допомагати іншим.
6.    Вправа  «Малюємо  настрій»  (предмети: трудове навчання, образотворче мистецтво, основи здоровя, природознавство, літературне читання)
Мета: навчити уважно слухати вчителя, розвивати уяву, виховувати почуття взаємодопомоги.
Хід проведення: вчитель читає казку, розповідь, вірш і т. д., учні намагаються відтворити те, про що говорить вчитель. Особлива увага приділяється учням, які не встигають показувати або не можуть цього зробити з певних причин. Тоді до них пересаджуються сильні учні і вони пробують це зробити разом.
7.     Тренінгова вправа «Конверт питань» (всі предмети)
Мета: навчити учнів висловлювати свою думку, розвивати мовлення, правильно та швидко приймати рішення.
Обладнання: конверт з завданням.
Хід проведення: вчитель  запрошує учнів до обговорення  ситуації,
рольової гри, визначення поняття, розв’язування задачі різними способами і т.д.
Під час проведення різноманітних форм та прийомів роботи, тренінгових занять та малювання обов’язково треба пам’ятати, що головна роль вчителя – показати дитині її сили, віру в те, що в неї все отримається, навчити дитину дружити, дорожити почуттями та виховувати справжню людину. Дитина сама безпосередньо приймає участь у тренінгових заняттях, намагається повторити  або відтворити своє бачення матеріалу.
Всі ці методи навчання скомпонували низку цікавих, раніше чужих школярам правил. Наприклад, кожна думка важлива; не бійся висловитись; ми всі - партнери; обговорюємо сказане, а не людину; обдумав, сформулював, висловив; кажи чітко, ясно, красиво; вислухав, висловився, вислухав; наводь тільки обґрунтовані докази; умій погодитись і не погодитись; важлива кожна роль.
 Все це  легко пояснити такою словесною конструкцією, виведеною досвідом педагогів і психологів:

 Те, що я чую, я забуваю;
Те, що я бачу й чую, - я трохи пам'ятаю;
Те, що я чую, бачу й обговорюю, - я починаю розуміти;
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю - я набуваю навичок;
Коли я передаю знання іншим - стаю майстром… 

14 комментариев:

  1. Дуже цікаві вправи. Візьму у свою методичну скарбничку. Дякую!

    ОтветитьУдалить
  2. Дякую,що поділилися своїми психолого - педагогічними прийомами та вправами. Спробую використати в роботі.

    ОтветитьУдалить
  3. К.Д. Ушинський наголошував, що "ні слова, ні думки, ні навіть вчинки наші не виражають так ясно і правильно нас самих і наше ставлення до світу, як наші почуття: в них видно характер не окремої думки, не окремого речення, а всього змісту душі нашої та її ладу". Завдяки взаємодії змісту навчання і почуттів дитини формується її бажання вчитися, від якого залежить не тільки майбутнє кожної дитини, а й майбутнє всієї нашої країни. Оволодіння прийомами психолого-педагогічних технік, що сприяють ситуації успіху, на мій погляд, є обов*язком кожного вчителя.

    ОтветитьУдалить
  4. Перед школою стоїть задача формувати і розвивати у дитини позитивну мотивацію до навчання з метою підвищення ефективності навчального процесу. Атмосфера доброзичливості і відсутність негативних оцінних суджень дають змогу дитині розкритися найглибше.Погоджуюсь з тим, що саме позитивні емоції стають для дитини найважливішим стимулом у навчальній діяльності.Запропоновані автором психолого-педагогічні прийоми, які сприяють успіху, дуже цікаві.Буду використовувати їх у своїй роботі.

    ОтветитьУдалить
  5. Я згодна з колегою, що головна мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили . А завдання педагога допомогти особистості дитини зрости в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів.

    ОтветитьУдалить
  6. Дуже цікаві вправи, буду використовувати у своїй роботі. Дякую!

    ОтветитьУдалить
  7. Дякую всім, хто ознайомився з матеріалами статті.

    ОтветитьУдалить
  8. Вправи цікаві і доступні для кожного вчителя. Тільки залишається брати і використовувати. Адже успіх - це удача в діяльності, досягнення якихось результатів, суспільне визнання особистості. Залежно від того, ким і як підготовлений, чим мотивований, як підтримуваний, він може бути очікуваним і неочікуваним, підготовленим і непідготовленим, короткочасним і тривалим, періодичним і частим, миттєвим і стійким, спрямованим на подальше життя дитини.

    ОтветитьУдалить
  9. Деякі вправи із запропонованих використовую у своїй роботі. Застосовую й інші. Це дає змогу згуртовувати учнів, створювати позитивну, доброзичливу атмосферу на уроці, підвищує працездатність школярів. Дякую, вправи дійсно цікаві і доступні.

    ОтветитьУдалить
  10. Нещодавно я прочитала цікаву цитату Роберта Кіосакі "Ваш мозок може все. Абсолютно все. Головне, переконати себе в цьому. Руки не знають, що вони не вміють віджиматися, ноги не знають, що вони слабкі. Це знає ваш мозок. Переконавши себе в тому, що ви можете все, ви зможете дійсно все."І тому я вважаю, що саме мотивація відіграє важливу роль в нашому житті і тому дітей потрібно весь час мотивувати і вони покажуть успішні результат який від них неочікував ніхто!Деякі тренінгові вправи взяла собі на замітку, скористаюся ними в своїй роботі!

    ОтветитьУдалить
  11. Нещодавно я прочитала цікаву цитату Роберта Кіосакі "Ваш мозок може все. Абсолютно все. Головне, переконати себе в цьому. Руки не знають, що вони не вміють віджиматися, ноги не знають, що вони слабкі. Це знає ваш мозок. Переконавши себе в тому, що ви можете все, ви зможете дійсно все."І тому я вважаю, що саме мотивація відіграє важливу роль в нашому житті і тому дітей потрібно весь час мотивувати і вони покажуть успішні результат який від них неочікував ніхто!Деякі тренінгові вправи взяла собі на замітку, скористаюся ними в своїй роботі!

    ОтветитьУдалить
  12. Дякую за цікаву інформацію. Взяла для себе багато цікавого і буду використовувати у своїй роботі. Людмила Кулиба

    ОтветитьУдалить
  13. Дякую Світлана Миколаївна за цікаві вправи!!! Віта Компанієць

    ОтветитьУдалить
  14. Створення ситуації успіху для розвитку особистості дитини, надання кожному вихованцю можливості відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.

    ОтветитьУдалить