Розвиток уваги – необхідна умова
формування
навчальних компетентностей
першокласників
Підготувала Дар’єва І.І., вчитель
початкових класів Чечеліївської ЗШ І-ІІІ ст..
Діти
ростуть швидко. Здавалось би ще тільки вчора батьки хвилювалися за свого
малюка, коли вперше відвели його до дитячого садочка, а на порозі вже нове
випробування – школа.
З перших днів навчання до уваги, пам’яті,
мислення, мовлення і уяви дітей ставляться нові вимоги. Вони повинні протягом
уроку уважно слухати вчителя, уважно
виконувати те, що їм пропонує зробити, уважно
виконувати певне завдання вдома, тобто у школі першокласника відразу ж
починають спрямовувати з певною метою на той чи інший предмет.
Особливу роль в навчальній роботі
школярів відіграє увага.
Зосередженість, спрямованість учня
на певні предмети та вища необхідні на всіх етапах його навчальної діяльності.
Часто нерозуміння навчального матеріалу, поява помилок під час виконання
самостійних завдань, пояснюються не відсутністю здібностей до цих видів занять,
не слабою кмітливістю, або поганою пам’яттю, а недостатньою уважністю.
Психологи
встановили, що чим вищий рівень розвитку уваги, тим вища ефективність
навчання. Неуважність — одна із найпоширеніших причин поганої успішності дітей молодших
класів. Чим викликане це явище? Виявляється, навчання ставить перед дитиною
нові завдання, несхожі на ті, які вона звикла виконувати під час гри. Навчальні завдання, на відміну від
ігрових, містять більше нової інформації, а процес їх виконання вимагає довшого
зосередження. На жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є
захоплюючим і невимушеним. І щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками,
дитині потрібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй
волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним з допомогою ігор і
спеціальних вправ. Формуючи ключову компетенцію у початкових
класах - уміння вчитися, добираю такі методи і прийоми, які допомагають
виховувати активних учнів, озброєних необхідними вміннями і навичками;
впроваджую такі форми і методи навчання, серед яких провідне місце займають
ейдетичні ігри. Метод ейдетизму є унікальним засобом дитячої уваги і пам’яті. Я
застосовую його з розвивальною та навчальною метою для запам’ятовування
найдрібніших деталей, подій або предметів.
За
два десятки років своєї праці з впевненістю можу сказати, що плідними
виявляються у роботі такі прийоми як ігрова постановка завдань. Ці види роботи
відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес
пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від
явищ до сутності.
Батьки й
педагоги повинні постійно пам´ятати слова В. Сухомлинського: «Дитина має
справжнє емоційне й інтелектуальне життя тільки тоді, коли вона живе в світі
ігор, казки, музики, фантазії і творчості. Без цього вона не краща за зів´ялу
квітку».
Пропоную
до уваги колег збірочку ігор, які я використовую зі своїми першокласниками.
Бажаю уважних учнів!
40 ІГОР НА РОЗВИТОК УВАГИ
1. «Друкарська
машинка»
Кожному
гравцеві присвоюється 1-2-3 літери алфавіту ( в залежності від кількості
учасників, щоб усі літери були розподілені). Потім придумується слово або фраза
з 2-3 слів. На сигнал ведучого учні починають «друкувати». Коли слово буде
«надруковане», всі дружно плескають.
2. «Муха»
Для
гри необхідна класна дошка з розкресленим на ній ігровим полем із 9 клітинок
(3х3) і невелика присоска (або шматок пластиліну), яка виконує роль
«дресированої мухи». «Муха» може пересуватися за командою з однієї клітинки в
іншу. Стартове положення «мухи» - центральна клітка ігрового поля. Команди
подаються учасниками гри почергово. При цьому потрібно слідкувати, щоб «муха»
не вийшла за межі поля. Після цих пояснень починається сама гра. Вона проходить
на уявному полі, яке кожен з учасників уявляє перед собою. Якщо хтось із
гравців губить нитку гри або «бачить», що «муха» вийшла за межі поля, він подає
команду «Стоп!» і, повернувши «муху» на центральну клітинку починає спочатку.
Ускладнювати
гру можна збільшенням кількості клітинок (4х4) або кількості «мух». В
останньому випадку команди подаються кожній «мусі» окремо.
3. «Хор»
Один
із учасників гри – «відгадувач». Він виходить із приміщення. Інші гравці беруть
2-3 рядки з відомого вірша, і кожен учень отримує по одному слову. Входить
«відгадувач». По команді ведучого учасники разом вимовляють кожний своє слово.
Потрібно відгадати рядки з вірша. Якщо «відгадувач» не може впоратися із
завданням, «хор» повторює слова вірша.
4. «Меблі»
Учасникам
гри пропонують уявити себе якимось предметом інтер’єру і зайняти відповідні
місця в приміщенні. Один із гравців – «господар» кімнати – ознайомлюється з
інтер’єром. Його можна уявити за допомогою виразних поз учасників гри. Після
цього «господар» виходить із приміщення. Проте, з’являється його «син» -
пустунчик і робить перестановку у приміщенні. «Господар» повинен усе розставити
так, як було.
5. «Які звуки
повторюються?»
Варіант
1. Ведучий зачитує 4-5 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один звук. Наприклад:
хліб – відро – пролісок – камінь. Учні визначають звук, який повторюється в
кожному слові.
Варіант
2. Дається набір слів, у яких повторюються 2 звуки. Наприклад: книжка –
нитка – тканина – нирка – ноги.
6. «Блискавка»
Діти
читають в нормальному темпі текст. Цей текст переривається командою вчителя
«Увага». І дається команда «Блискавка». Учні прискорюють темп до свого
максимуму, пильнуючи, щоб не губилося розуміння прочитаного. По команді вчителя
закінчують читати і рахують кількість прочитаних слів. Визначається переможець
гри.
7. «Дивися на руки»
Мета: розвиток довільної уваги.
Необхідний
матеріал: аудіозапис
маршу.
Опис. Діти, рухаючись по колу, точно виконують різні рухи,
показані дорослим чи «командиром».
Інструкція:«Зараз ми пограємося. Для гри нам потрібно вибрати
командира, що буде придумувати рухи для рук. Спочатку командиром буду я, а
потім той, кого ми виберемо за допомогою лічилки. Усі гравці, стоячи один за
одним у колі, повинні почати рухатися під музику. Першим буде стояти командир —
зараз ним буду я. Всі уважно стежать, які рухи рук показує командир, і
повторюють їх точно за ним. Починаємо гру». Примітка. На етапі
освоєння гри рухи рук показує дорослий (варіанти показу рухів: руки нагору, у
сторони, на пояс, руки зі зчепленими пальцями витягнуті вперед, занесені за
голову тощо). Потім показ рухів рук здійснюють діти.
8. «Слухай команду»
Мета:
розвиток довільної уваги.
Опис. Кожна дитина повинна виконувати рухи відповідно до
команд дорослого, вимовленими пошепки. Команди даються тільки на виконання
спокійних рухів. Гра проводиться доти, доки гравці добре слухають і точно
виконують завдання.
Інструкція:«Ми пограємося в гру «Слухай команду». Для цього
треба стати в коло один за одним і рухатися кроком під музику. Коли звуки
музики припиняться, необхідно зупинитися й уважно слухати мене. У цей час я
пошепки вимовлю команду, наприклад «підняти руки», і всі гравці повинні
виконати цю команду. Будьте уважні!»
Примітка. Приклади команд: присісти; нахилитися вперед і витягнути
руки вперед; зігнути праву ногу в коліні, руки розвести в сторони; сісти на
підлогу й обхопити коліна двома руками і т. ін. Ігри, завдання і вправи,
спрямовані на розвиток сенсорної уваги
9. «Слухай оплески»
Діти вільно рухаються по колу, коли ведучий
плескає в долоні певну кількість разів, усі приймають відповідну позу (на 10-20
с).
Кількість оплесків
|
Поза дітей
|
1
|
Поза «лелеки» (дитина стоїть на одній нозі)
|
2
|
Поза «жабки» (дитина присідає)
|
3
|
Діти продовжують рух по колу
|
10. «Частини тіла»
Діти виконують віршовані команди:
«Плечі кажуть – я стрункий!
Спина каже – я старий!
Палець каже – йди сюди.
Голова – Так! Ні!
Вухо каже – дуже голосно.
Ніс каже – приємний запах.
Ротик каже – весело.
Язик каже – смачне варення.»
11. «У
магазині дзеркал»
Ведучий: «Уявіть собі, що до
магазину, де продаються дзеркала увійшов чоловік із мавпочкою на плечі. Вона
побачила себе в дзеркалах, і подумала, що це інші мавпочки та почала корчити їм
гримаси. Мавпочки у відповідь скорчили їй такі самі гримаси».
Обирається дитина на роль мавпочки,
а всі інші – її відображення в дзеркалах.
12. «На одну
букву»
Ведучий пропонує всім придумувати
слова на одну букву. Діти по колу говорять кожен своє слово, не повторюючи уже
названих. Виграє той, хто останнім назве слово.
13. «Летіли
дракончики»
Діти стоять у колі, виставивши
вперед долоні. Ведучий іде, тихенько по черзі б’є по долонях, промовляючи:
«Летіли дракончики,
Їли пончики.
Скільки пончиків,
Стільки й дракончиків.»
На останнє слово той, до кого
доторкнулися останнім, каже довільне число, після цього ведучий рахує долоні до
заданого числа, той на кого випадає задане число, має сховати за спину руки,
які ведучий намагається схопити.
14. «Завмри»
Діти стрибають під музику (ноги в
сторони – разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою й по стегнах).
Раптово музика обривається і діти повинні завмерти в позі, на якій закінчилася
музика. Якщо комусь із учасників це не вдалося, він вибуває з гри. Грають, поки
в колі не залишиться лише один гравець.
15. «Будь уважний!»
Діти крокують під мелодію маршу. На
слово «зайчики», вимовлене ведучим, вони повинні почати стрибати; на слово
«коники» - ніби бити «копитами» об підлогу; «раки» - задкувати; «пташки» -
бігати, розкинувши руки; «лелека» - стояти на одній нозі.
16. «Букви алфавіту.»
Кожній дитиніприсвоюється буква
алфавіту. Ведучий називає букву, а дитина, якій присвоєна ця буква, плескає в
долоні.
17. «Заборонений рух»
Діти стоять обличчям до ведучого й
повторюють рухи, які він показує. Потім вибирається рух, який не можна виконувати,
той, хто повторить заборонений рух, вибуває з гри.
18. «Заборонена цифра»
Вибирається певна цифра (наприклад
4), яку забороняється називати. Діти стають в коло й за годинниковою стрілкою
рахують по черзі «1, 2, 3…». Коли підходить черга до четвертої дитини, вона не
промовляє цифру, а плескає в долоні.
19. «Тінь»
З групи вибирають двох дітей, один –
«мандрівник», другий – «тінь», решта – глядачі.
«Мандрівник» іде через поле, а за
ним позаду на 2-3 кроки – його «тінь», яка намагається скопіювати рухи. Бажано
стимулювати «мандрівника» для виконання різних рухів: зірвати квітку,
подивитися в далечінь, присісти, пострибати на одній нозі тощо.
20. «Топ-хлоп.»
Ведучий промовляє фрази-поняття –
правильні й неправильні. Якщо вираз вірний – діти плескають, а якщо невірний –
тупотять. Наприклад: «Літом завжди падає сніг». «Картопля росте в землі».
«Ворона – перелітний птах».
21. «Чарівне
слово.»
Діти й ведучий стають у коло.
Ведучий пояснює дітям, що він буде показувати різні рухи, а вони повинні їх повторювати,
тільки в тому випадку, коли він додасть слово «будь ласка». Якщо ведучий цього
слова не скаже, діти рухи не повторюють.
22. «Карлики й велетні»
Діти стоять у колі, а ведучий подає
команди: «Карлики» або «Велетні». Діти повинні присідати або вставати, почувши
відповідну команду.
23. «Що
змінилося?»
Вибирається одна дитина, зовнішній
вигляд якої діти повинні запам’ятати. Потім вона виходить із кімнати й щось
змінює в своїй зовнішності (ведучий може допомагати дитині). Дитина
повертається, й діти повинні знайти, що змінилося.
24. «Слухай і виконуй»
Ведучий називає декілька дій, але не
показує їх. Дозволяється повторити завдання 1-2 рази. Потім діти повинні
повторити ці рухи в тій послідовності, в якій вони були названі ведучим:
·
повернути голову
направо, прямо, вниз, прямо;
·
підняти
праву руку вгору, підняти ліву руку вгору, опустити обидві руки;
·
повернути
голову вліво, присісти, встати;
·
підняти
праву ногу, пострибати на одній нозі, опустити ногу.
25. «Чотири
стихії»
(Розвиток уваги, пов’язаної з координацією слухового та рухового
аналізаторів)
Гравці сидять у колі. Ведучий
домовляється з ними, що на вимовлене ним слово:
·
«Земля», всі
повинні опустити руки вниз;
·
«Вода» -
витягнути руки вперед;
·
«Повітря» -
піднести руки вгору;
·
«Вогонь» -
виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Хто помилився вибуває з
гри.
26. «Не пропусти рослину»
(Переключення уваги.)
Гравці сідають у коло та уважно
слухають слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів трапиться назва
рослини, діти мають встати та одразу сісти знову.
Варіанти слів: дорога, тигр, береза, літак, пшениця, троянда, змія,
дуб, лялька, гриб, школа, шипшина, ромашка, рама, дім, машина, малина, тополя,
потяг, мурашка, ваза, гвоздика, цвях, музей, театр, гра, верба, іволга,
горобець, баобаб, каштан, пальма, намет, кіно, кенгуру, ківі, хокей, місто,
собака, банан, волошка, глечик, молоко, тюльпан, гарбуз, теремок, ліс, ялинка,
сосна, дорога, книга, мистецтво, музика, осика, балет, капці, паркет, плющ,
кульбаба, мімоза.
Гра проводиться двічі. Діти, які
двічі помилилися вибувають з гри. Гра триває доти, поки залишиться одна дитина
(чемпіон).
27. «Роби як я»
(Розвиток довільної уваги)
Діти стоять один за одним, тримаючи
руки на плечах дитини, яка стоїть попереду. За першим сигналом ведучого перша
дитина підіймає вгору праву руки, за другим сигналом – друга дитина і так далі.
Коли праву руку піднімуть усі діти, за наступним сигналом починають піднімати в
тій самій послідовності ліву руку. Потім за сигналом ведучого діти мають
опускати вниз спочатку підняту праву руку, а потім – ліву. Гра повторюється
двічі, з прискоренням темпу. Дитина, яка двічі помилилася, вибуває з гри. Так
триває доти, поки залишиться одна дитина – переможець.
28. «Уважні
руки»
(розвиток довільної уваги, фонематичного слуху)
Ведучий зачитує низку слів, у яких є
звуки «і», «й» та без них. Діти уважно слухають, і якщо в слові є звук «і» -
піднімають праву руку, якщо є звук «й» - ліву, якщо немає жодного звука – руки
залишаються на колінах.
Варіанти слів: ліфт, йод, метрополітен, інженер, горобець, олівець,
перо, алмаз, буйвіл, вагон, златогривий, прогулянка, байдарка, вчений, диктант,
долонька, сусіди, перший, підйом, айва, солома, гнучкий, яйце, хліб, театр,
літак, ведмідь, двійка, змійка, балалайка, лінійка, кінець.
29. «Перекличка-плутанка»
(розвиток довільної уваги)
Ведучий називає прізвища та імена
дітей, плутаючи при цьому то ім’я, то прізвище (ім’я називається правильно,
прізвище – ні, прізвище правильно, ім’я - інше). Діти уважно слухають та
відгукуються лише тоді, коли правильно звучить і ім’я, і прізвище. Хто
помиляється – вибуває з гри.
30. «Не пропусти професію»
(розвиток здатності до переключення уваги, розширення світогляду)
Діти стають у коло й уважно слухають
слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів звучать назви професій, -
діти мають підстрибнути на місці.
Варіанти слів: лампа, водій, механік, липа, сталевар, яблуко, ябеда,
архітектор, олівець, будівельник, гроза, обруч, столяр, папуга, пекар, аркуш,
екскурсовод, вчитель, сіно, терпіння, кондитер, окуляри, річка, продавець,
зошит, перукар, фантазія, тракторист, ветеринар, ложка, пташка, лікар, вогонь,
бабка, кулемет, чайник, фотограф, метелик, музикант, пиріг, артист, свічка,
газета, контролер, жарт, геолог, ковзани, водолаз, океан, президент, посмішка,
глина, компас, агроном, пам’ять, вальс, модельєр, брехун, льотчик, книга,
міліціонер.
31. «Роззяви»
(Розвиток довільної уваги)
Гравці ходять по колу, тримаючись за
руки. За сигналом ведучого вони зупиняються, роблять чотири хлопки,
повертаються кругом та продовжують рух. Напрямок руху змінюється після кожного
сигналу ведучого. Той, хто двічі помилився, виходить з кола та уважно стежить
за грою.
32. «Назви сусідів»
(розвиток уваги, швидкості мисленнєвих процесів)
Гравці сідають у коло. Ведучий кидає
м’яч дитині, називаючи числа від 0 до 30. Той, хто зловить м’яч, має назвати
«сусідів» числа, що прозвучало. Після цього повертає м’яч ведучому. Якщо той,
хто зловив м’яч двічі помиляється в назві «сусідів», то вибуває з гри.
33. «Слухай і почуй»
Учням пропонують уважно слухати
слова, які говорить ведучий і плескати в долоні щоразу, коли трапляється назва
тварини.
Увага! Почали: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець, машина, ворона,
книжка, корова, коза, сонце, квіти, ведмідь, зайчик.
34. «Викресли букву А»
За 5 хвилин викреслити, не
пропускаючи жодної букви «А» з тексту.
35. «Єралаш»
Що таке єралаш? Це безлад.
Наприклад:
Злий кабан сидів на гілці.
Пароплав сидів у клітці.
Соловей давав гудок…
Наведіть лад у вірші і тоді зникне
єралаш.
36. «Лист від Незнайки»
Ведучий говорить, що отримав ось
такого листа від Незнайки:
«Ось закінчилося літо й настала
золота осінь. З півдня повернулися птахи, прокинулися звірі від зимової
сплячки. Вже де-не-де зеленіє молоденька травичка й дні не такі холодні, як
влітку».
Запитання:
·
Вам
сподобався цей лист?
·
Як треба
писати?
·
Що в листі
переплутано?
37. «Хто в класі найуважніший»
Ведучий читає уривок казки, але з
помилками, називаючи не ті слова. Учні чують неправильне слово – підносять
червоні семафорики. Ведучий перестає читати, учні виправляють помилку, ведучий
продовжує читати.
«Ішов дід густим (літом) лісом і
загубив рукавичку. Ось біжить миска (мишка), побачила рукавичку та й каже: «Тут
я буду шити (жити)!»
Коли це шапка (жабка) плигає та й
питає: «А хто тут живе?»
-
Миска
(мишка). А ти хто?
-
Шапка
(жабка). Пусти й мене шити (жити)!
-
Іди».
38. «Граймо в лічилки»
Учасники гри об’єднуються в пари, стають один проти одного. За командою
ведучого кожна пара починає лічити від 1 до 100, причому один партнер вимовляє
непарні числа, а другий — парні. Поруч стоять такі ж учасники гри, і вони так
само лічать. В такій обстановці лічити важко. Але учасники гри повинні
намагатися не збитися. Перемагає та пара, яка швидше полічить до 100.
39. «Утворіть слово»
Якнайшвидше утворити і записати слова
само мель самовар
фант вар
фантазія
лі вик
літак
кара приз
карамель
шин так
шинель
сюр ель
сюрприз
домо азія
домовик
40. «Канон» (5-6 років)
Мета: розвиток довільної уваги.
Гра проходить під маршову музику. Діти стоять один за одним, поклавши дві
витягнуті руки на плечі того, хто стоїть попереду. Почувши перший музикальний
такт, підносить праву руку вгору 1 гравець на 2 такт – другий гравець. Коли
праву руку піднесуть усі діти на черговий такт почати підносити в тому самому
порядку ліву руку. Підносити ліву руку починати по черзі, опускаючи під музику
руку вниз.
Найважливіше завдання вчителя початкових класів - дати молодшим школярам міцні основи знань, а це неможливо без дисципліни уваги. Вся робота будується не тільки на поясненні, а й на сполученні довільної та мимовільної уваги і процесів запам*ятовування.В процесі навчання недостатньо тільки заохочень чи відпочинку і розвантаження, важливо домогтися максимальної уважності кожної дитини, зробити предметом мислення, аналізу, спостереження те, що в данний момент вивчається; а базується все це на сфорованості дисципліни уваги.Використовуючи добірку ігор від Інни Іванівни, процес формування навчальних компетентностей першокласників стане не тільки дієвим, а й приємним як для учнів, так і для вчителя.
ОтветитьУдалитьДякую,шановна Тетяно Олексіївно, за коментар. Гадаю, збірочка ігор, щодо розвитку уваги, стане в пригоді не на одному з Ваших чудових уроків!
УдалитьІнно Іванівно, здоров*я Вам міцного і успіхів!
УдалитьТакі ігри можна використати і на уроках англійської мови. Дякую за матеріал. Бажаю нових творчих здобутків!
ОтветитьУдалитьДякую за приємні слова та побажання! І Вам творчих злетів!
УдалитьУ своїй статті Інна Іванівна висвітила дуже актуальну тему сьогодення. Збірочку вправ обов'язково використаю у своїй педагогічній діяльності. Дякую.
ОтветитьУдалитьЛовлю на слові, Наталіє Василівно, і ... приємно чути!
УдалитьЦікаві ігри! Дякую!
ОтветитьУдалитьІ Вам - СПАСИБІ!
УдалитьПроцес розвитку уваги, пам’яті, мислення, мовлення і уяви дітей дуже тривалий, складний, бо вимагає від них величезних, вольових зусиль протягом усіх років навчання у початковій школі. Плідними виявляються у роботі такі прийоми як ігрова постановка завдань. Ці види роботи відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від явищ до сутності. У навчально-виховному процесі з молодшими школярами повинна обов’язково бути представлена гра. Це – ефективний засіб, що стимулює дітей стати кращими. Вона формує первинне усвідомлення того, що гарно, а що погано, володіє прекрасною діагностичною функцією – показує дитині, що та вміє,
ОтветитьУдалитьщо знає, чого боїться, що їй подобається.
Данильчук Олена
Процес розвитку уваги, пам’яті, мислення, мовлення і уяви дітей дуже тривалий, складний, бо вимагає від них величезних, вольових зусиль протягом усіх років навчання у початковій школі. Плідними виявляються у роботі такі прийоми як ігрова постановка завдань. Ці види роботи відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, забезпечуючи успішне долання шляху від явищ до сутності. У навчально-виховному процесі з молодшими школярами повинна обов’язково бути представлена гра. Це – ефективний засіб, що стимулює дітей стати кращими. Вона формує первинне усвідомлення того, що гарно, а що погано, володіє прекрасною діагностичною функцією – показує дитині, що та вміє,
ОтветитьУдалитьщо знає, чого боїться, що їй подобається.
Данильчук Олена
Повністю погоджуюся з Вами, Олено Миколаївно!
УдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьУвага – це особлива форма психічної діяльності, яка виявляється в спрямованості і зосередженості свідомості на вагомих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях.
ОтветитьУдалитьУмовою ефективності навчально-виховного процесу є увага учнів, уміння вчителя контролювати увагу дітей, розвивати здібність учнів до самоорганізації уваги. Учень може успішно навчатися тільки за допомогою зосередженості, або концентрації уваги. Уважно слухаючи пояснення вчителя на уроці він легше сприймає, розуміє та запам’ятовує його зміст і тим самим полегшує собі виконання домашніх завдань; акуратність, точність, безпомилковість виконання письмових робіт учнями можливі лише при стійкій увазі
Увага – це особлива форма психічної діяльності, яка виявляється в спрямованості і зосередженості свідомості на вагомих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях.
ОтветитьУдалитьУмовою ефективності навчально-виховного процесу є увага учнів, уміння вчителя контролювати увагу дітей, розвивати здібність учнів до самоорганізації уваги. Учень може успішно навчатися тільки за допомогою зосередженості, або концентрації уваги. Уважно слухаючи пояснення вчителя на уроці він легше сприймає, розуміє та запам’ятовує його зміст і тим самим полегшує собі виконання домашніх завдань; акуратність, точність, безпомилковість виконання письмових робіт учнями можливі лише при стійкій увазі
Увага – це особлива форма психічної діяльності, яка виявляється в спрямованості і зосередженості свідомості на вагомих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях.
ОтветитьУдалитьУмовою ефективності навчально-виховного процесу є увага учнів, уміння вчителя контролювати увагу дітей, розвивати здібність учнів до самоорганізації уваги. Учень може успішно навчатися тільки за допомогою зосередженості, або концентрації уваги. Уважно слухаючи пояснення вчителя на уроці він легше сприймає, розуміє та запам’ятовує його зміст і тим самим полегшує собі виконання домашніх завдань; акуратність, точність, безпомилковість виконання письмових робіт учнями можливі лише при стійкій увазі
Дай, Боже, нам сил і натхнення, щоб урізноманітнити ці умови ефективності - і тоді будні стають святами (не помічали?)!
УдалитьЗважаючи на проблеми сьогодення в дітей дуже розсіяна увага, вправи які зазначила Інна Іванівна допоможуть зосередити увагу учнів на навчальному матеріалі.
ОтветитьУдалитьВпевнена, що саме так, Галино Іванівно!
УдалитьНа сьогодні зміст статті Інни Іванівни є дуже актуальною,тому використовуватиму деякі елементи з метою запобігання невстиганню школярів. Дякую!
ОтветитьУдалитьНезібрані, як ми говоримо, неуважні діти, на жаль актуальні для нас, учителів. А так цього не хотілося б!
УдалитьРозвиток та виховання уваги учнів набуває особливого значення у зв’язку з переходом школи на роботу за новими програмами; засвоєння школярами змісту цих програм можливо тільки при високому рівні уваги. Тому, збірка ігор цікава і корисна для розвитку уваги дітей. Дякую.
ОтветитьУдалитьСпасибі за високу оцінку збірочки!
УдалитьФункції уваги полягають у тому, що людина серед безлічі подразників, що діють на неї, обирає потрібні, важливі, а інші гальмує, виробляє програми дій та зберігає зосередженість, контроль над їхнім протіканням. Велика кількість інформаії, яка оточує дітей розсіює їхню увагу, адже дитині досить важко виділити головне, значуще. Вміти виділяти головне, зосереджуватись на важливому, вміти бачити потрібне в оточенні: головні завдання "нової" освіти. Саме такі вправи і сприятимуть розвитку уваги, мислення, пом"яті.
ОтветитьУдалитьТобто якісній освіті? Я правильно Вас зрозуміла? Дякую!
УдалитьУвага виступає своєрідним інструментом пізнавальної, а також і інших видів діяльності, основна її функція - пізнавально-аналітична. Вважаю, що представлені вправи спрямовані на розвиток не тільки уваги, а й інших пізнавальних процесів (пам'яті. мислення. уяви...). Дякую, Інно Іванівно, за практичність та доступність у виборі цікавих ігор і завдань для наших найменших учнів. Як завжди, є чому повчитися!
ОтветитьУдалитьВзаємно, Ольго Олексіївно. Я впевнена, що і у Вас з цього питання є маса матеріалу!
ОтветитьУдалитьЧерез гру діти краще пізнать навколишній світ та навчаються. Збірка ігор на розвиток уваги дуже цікава. Сподобається не тільки вчителю, я гадаю, учні теж будуть у захваті...
ОтветитьУдалитьСаме так - лише командна гра принесе задоволення, а найголовніше - плоди!
УдалитьІнна Іванівна переглянувши вашу статтю дуже багато корисного взяла для себе - цікаві ігри ви підготували, я дуже ними зацікавилася і буду використовувати їх в своїй роботі, тому що проблема неуважності дітей на уроках дуже поширена.
ОтветитьУдалитьДійсно, метод ейдетизму є унікальним засобом дитячої уваги і пам’яті.Візьму у свою методичну скарбничку. Людмила Кулиба
ОтветитьУдалитьСаме так,щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками, дитина повинна навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй волі. Людмила Кулиба
ОтветитьУдалитьДуже цікава та актуальна стаття. Ігри обов'язково використаю у своїй роботі. Дякую за корисний матеріал.
ОтветитьУдалитьДобре відомо, що мова мозку — це образи. І, перш за все, зорові образи. Якщо звертатися до мозку на його мові, він виконає будь-які наші команди, наприклад, команду «запам'ятати». Вдало підібрані вправи для розвитку уваги, пам’яті не заставлять довго чекати результату. Подані вище прийоми обов’язково використаю у своїй практиці. Дякую за змістовний матеріал!
ОтветитьУдалить